Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe vaak stekjes water geven?

Hallo mede-tuinliefhebbers,

Ik heb van de week eucalyptus en rozemarijn gestekt, dit heb ik in stekpoeder gedept en daarna in stekgrond gezet.

Nu weet ik eigenlijk niet of ik het in plastic moet afdekken (ivm tegenstrijdige berichten), en hoe vaak ik het water moet geven.

Ik heb het nu op een schoteltje met water gezet, maar moet ik wachten tot het helemaal weg getrokken is en dan het schoteltje aanvullen, of juist van boven een keer in de zoveel tijd?

Alvast bedankt allemaal!


Met vriendelijke groet,

Marco de Weijer

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Afdekken met plastic zorgt voor een vochtige atmosfeer, zodat de blaadjes minder verdampen. Dat is goed, omdat de wortels om dat water op te trekken nog niet aanwezig zijn. Wel dagelijks plastic even er af om te luchten en schimmel tegen te gaan.
Zorg verder dat je stekjes niet te koud staan, er is wat warmte nodig om de wortels te laten ontstaan. Te veel warmte is echter ook niet goed: ontkiemen doe je op de verwarming, maar stekken niet.
En hoeveel water? Niet nat, wel licht vochtig houden.

Zorg je ook voor voldoende licht? In deze tijd van het jaar, en binnen, loop je groot risico dat je plantjes pierig worden.
In dat geval in het voorjaar nogmaals proberen.
(Lees meer...)
Rieneke1
8 jaar geleden
Een transparant plastic zakje er overheen trekken.
Niet in de zon zetten, maar wel zo licht mogelijk.
Door het plastic zakje zal het heel lang vochtig blijven zonder water te geven.
Pas water gaan geven als de grond droog is geworden.
Dus mogelijk velen dagen of weken niet.
Pas als er duidelijke groei komt, wat vaker water gaan geven en het zakje er af, alles is afhankelijk van de standplaats en temperatuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Juist het droog worden van de grond geeft veel planten de prikkel om wortels te gaan vormen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding