Hoe kan ik een ziek vogeltje verzorgen?

Erl ligt een ziek vogeltje bij mij in de tuin en ik wil graag hem snel beter maken. Hoe kan ik dat doen? P.s. Hij vloog tegen het raam aan en hij ziet er niet gezond uit!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

U kunt het beste de dierenambulance bellen. Die brengen het gewonde vogeltje naar het vogelopvangcentrum.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het noodnummer voor de dierenambulance is: 0900-0245. Let op: net als bij 112 geld; het nummer is alleen als het volgeltje op sterven ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de vogel bloed heeft is de kans dat deze overleeft erg klein. Vooral als bijvoorbeeld de kat met tandjes het bloeden veroorzaakt heeft. (speeksel met bacteriën) Het beste voor het beestje is dan de nek omdraaien. Niet erg leuk, maar het alternatief langzaam uitdrogen of opgegeten worden door mieren is veel minder leuk.

Beetje flauw, maar wat het beste werkt is niets doen. Mensen hebben snel de neiging om in te grijpen, door bijvoorbeeld een vogeltje in een doos binnen te halen. Niet doen! De vogel kan binnen z'n warmte niet goed kwijt.

Als een vogel tegen een raam is gevlogen en je wilt het toch een kans geven om zelf zich te laten herstellen zonder gevaar van katten of roofvogels zou je het diertje in de schaduw buiten op een wat hogere plek kunnen leggen en op afstand wat in de gaten houden. Ligt deze er na twee uur nog... dan wordt het waarschijnlijk niks meer.

Vogeltjes uit het nest gevallen worden vaak door de ouders op de grond verder gevoerd. Als je met je goede bedoeling wilt helpen door voeren kun je daar de ouders mee wegjagen! Doe je dit voeren wel, reken dan op enorm veel tijd die je daar aan gaat besteden. Regelmatig water geven met een theelepel of pipetje. Helaas is mijn ervaring ook hier vaak dat het beestje dood gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de schade aan het dier meevalt dan kunt u het beste de dierenambulance bellen. Maar als hij veel gebroken heeft is het het beste om het diertje uit zijn lijden te verlossen want zelfs de dierenambulance kan dat niet meer rechtzetten.