Wat kost een tuinman?

Een tuinman vroeg mij een totaalbedrag voor werkzaamheden die we van tevoren bespraken, voorrijkosten en afvoer inbegrepen. Hij nam een assistent mee en binnen de kortste keren waren ze klaar. Toen ik het uurloon berekende vond ik dat nogal aan de forse kant, vooral ook omdat de tweede man duidelijk als helper fungeerde en niet zo duur hoeft te zijn als de tuinman zelf.
Wat zijn de tarieven en hoe houd je dat als klant een beetje in de hand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
8.5K

Het beste antwoord

Hoe raar het ook klinkt, salarissen in Nederland zijn fors, en een tuinman is een zelfstandige, dus die bepaald zijn eigen salaris/uurloon. Dat ligt gemiddeld rond de 20 euro netto, maar daar komen dus alle loonkosten en BTW en dergelijke nog bij.
Dat knechtje is een stuk goedkoper natuurlijk, maar kost de tuinman altijd nog minimumloon en premies dus een dikke 15 euro per uur (waarvan hij met wat geluk zelf tussen de 5 en de 7 mag houden) en ook daar betaal je weer wat overheen, al is het maar BTW.
Alleen al aan uurloon voor twee personen ben je alles bij elkaar dus al snel tegen de 100 euro kwijt.

Je hebt als klant weinig invloed op de tarieven, maar je kunt natuurlijk wel tevoren onderhandelen over wat een klus mag kosten. Blijkbaar hebben jullie dat inderdaad gedaan, en dan betaal je dus de overeengekomen prijs, zowel als het sneller gaat (als in dit geval) als wanneer het door onvoorziene omstandigheden wat langer gaat duren. De invloed die je hebt, is ook alleen in die onderhandelingsfase.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Door een vaste prijs af te spreken voor het hele karwei kom je niet voor verrassingen te staan.
Vind je het te duur, vraag dan nog anderen om een offerte dan kan je vergelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een 'zwartwerker' bijv. een buurman of kennis kom je met € 15,- a € 20,- al een heel eind!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees geregeld advertenties van 'zwarte tuinmannen' die een uurloon aangeven van 12 euro per uur. Of ze ook goede kwaliteit leveren is daarmee niet gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op werkspot.nl kun je verschillende offertes laten maken voordat je de klus laat uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als u op een professionele wijze hovenierswerk wilt laten uitvoeren is het van belang dat u te maken krijgt met goede hoveniers die vakkundig werk afleveren tegen een passende prijs. Om u hierbij te helpen is de Woonwebsite een samenwerking aangegaan waar u gratis een of meerdere offertes kunt aanvragen (tot maximaal 3) voor het werk wat u aan uw tuin wilt laten verrichten.

Lees deze site maar eens:

http://www.woonwebsite.nl/aanbiedingpagina/aanbieding_aanvraag.php?id=319
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, als jij voor dat bedrag tevreden bent over de werkzaamheden, wat is er dan mis?
Je kunt hooguit voor de volgende keer bedenken of je dat voor dat geld beter zelf kunt of de werktijd beter proberen in te schatten en een lagere offerte vragen.

Ik denk dat een tuinman toch al gauw 30-40 EUR/uur kost en zijn knaapje 20-25 EUR/uur (exclusief materiaal, rijtijden, inkooptijd, etc ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als deze tuinman een beetje(maar zo, dat jij het niet in de gaten had) gelanterfanterd had,was het uurloon veel lager uitgevallen.Als je een vaste prijs voor een bepaalde klus afspreekt en die klus is naar tevredenheid in korte tijd geklaard,moet je later niet gaan staan lopen mekkeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
In de uurprijs zitten alle onkosten in berekend.
Laat je een offerte maken, dan spreek je met elkaar een totaalprijs af, dan weet je zelf hoeveel het gaat kosten.
In dat totaal bedrag zitten alle uren die gemaakt zijn jouw tuin in orde te brengen.
De uren van de hovenier om alles met je af te spreken, de offerte te maken, nogmaals alles door te praten.
Het laden, vervoeren en halen van materiaal en gereedschap (machines)
Auto en machine kosten.
De tijd om naar het werk en van het werk naar huis te rijden.
Het afvoeren van rommel en de stortingskosten daarvan.
De tijd voor e.v.t. nazorg, vervanging van dode planten e.d. En hoe gek het ook klinkt, er zit ook een deel onwerkbaar weer in.
Afgelopen winter hebben veel hoveniers, 6 tot wel 8 weken niet kunnen werken en dan nog de dagen dat het regent en er niet gewerkt wordt.
Ook in de offerte zit een deel onvoorziene kosten, er kunnen dingen erg tegenvallen.
Een Uurloon van 45 euro is vrij normaal, maar helaas kan je zo niet rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon 10€ per uur bieden meer niet

dat is wel 23 gulden per uur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je enig idee wat een zelfstandige overhoudt aan een uurtarief van 10 euro? Hint: een vijftienjarige zou er nog niet voor willen vakkenvullen.
€10 P. Uur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zelfstandige komt met 10 euro per uur niet eens uit de kosten. Dit is dus totaal onrealistisch.