Hoe kan ik mijn fruitbomen beschermen in de winter?

Ik ben net verhuisd naar een nieuwbouwwoning, de tuin moet nog helemaal aangelegd worden, dat willen we komend voorjaar gaan doen.
Voor we verhuisden was er een uitverkoop bij een tuincentrum in de buurt van ons oude huis. Daar konden we een zeldzame perenboom op de kop tikken en een appelboompje.
Beiden staan nu in een pot in onze nieuwe (nog niet aangelegde) tuin.

Omdat we niet voor het voorjaar de tuin kunnen aanleggen vraag ik me af: hoe kunnen we komende winter de bomen beschermen tegen het doorvriezen van de potten? De appelboom past in het schuurtje, de peer is bijna 3 meter hoog.
Is een pak stro voldoende?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je ze in de winter niet bij iemand in de kas kwijt? Dan maken ze de beste kans.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ken niemand met een kas of hoge schuur, helaas.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan een boom ook besproeien met water als het echt gaat vriezen ´s nachts.
Het laagje water bevriest en kapselt de knoppen en takken in. Hierdoor isoleert het als het ware.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Destroyer, bedankt voor de tip. Maar, ik ben vooral een beetje bang voor de wortelkluit: die zit normaalgesproken in de grond, niet in een pot. Die pot vriest sneller door dan de grond, dus hij mist gewoon een beschermlaag.
Kan dit kwaad?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou ze met pot en al ingraven in de grond. Dan staan ze wat steviger ook ivm de wind, en er kan minder vorst bij de pot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Da's wel een goed idee... Als we de schop de grond in krijgen... ;)

Antwoorden (1)

Je zou nu toch op papier de tuin aan kunnen leggen en een plaats bepalen waar de boompjes moeten komen staan. Dus ik zou nu de bomen op zijn plaats zetten en de rest van de tuin dat komt wel na de winter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb ik ook overwogen. Het ontwerp ligt er ook al trouwens. Maar de grond bestaat uit bikkelharde rivierklei, aangereden door de kranen en dergelijke die gebruikt zijn bij de bouw.
Dus er is letterlijk geen schop in te krijgen, dus we zouden dan de hele tuin moeten afgraven en zand moeten opbrengen voor we de boompjes kunnen plaatsen.
Dus opzich een goed advies, maar voor ons niet werkbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hadden wij 4 jaar geleden ook bij onze nieuwbouw. Echt keihard, net beton. We hebben iemand met een graafmachientje laten komen, en tot 1 meter diep los laten graven. Daar hebben we zo veel plezier van gehad! Bij de buren staat er nog steeds iedere keer water in de tuin. hun gazon was na een jaar al weggerot, nu hebben ze alles betegeld
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We hebben trouwens de grond niet weg laten halen en nieuwe opgebracht, gewoon de oude grond terug gestort. De tuin was wel meteen een halve meter hoger geworden. Bij pure klei is het de moeite om bij het omgraven flink wat bosgrond, compost of zand te mengen. Het is een investering in je bodem die je terugverdiend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de tip, pokemon. Wij zijn dit inderdaad ook van plan, aangezien de klei erg vruchtbaar is (en topgrond voor fruit!)
Maar ja, net beton, die grond. Dus nu al planten lukt niet.