Hoe verzorg je een rozenstruik?

Ik zou graag rozenstruiken in mijn tuin zetten maar ik weet niet hoe ik ze moet verzorgen. Kan iemand mij uitleggen wat er allemaal voor nodig is een rozenstruik in leven te houden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Antwoorden (2)

Rozen verzorging: standplaats, snoei, bemesten, ziekten
Rozen zijn een sieraad in iedere tuin. Rozen gedijen het best op een zonnige en luchtige plek, op goed bemestte grond. Rozen hebben echter wel goede en regelmatige verzorging nodig om het goed te blijven doen, zonder allerlei ziekten te krijgen. Ziekten treden sneller op bij erg warme dagen en koude vochtige nachten. Rozen moeten jaarlijks flink gesnoeid worden voor een mooie bloei. Aan de nieuwe uitlopers komen veel nieuwe bloemen. Na de snoei hebben rozen veel mest nodig.

Goede standplaats uitkiezen
Rozen houden van veel zon en een luchtige plaats. Verder is het verstandig om nieuwe rozen niet te planten op een plek, waar al jaren andere rozen hebben gestaan. Ze kunnen dan last krijgen van rozenmoeheid, een kwaal waar rozen vaak door zullen bezwijken. Als je toch op dezelfde plek rozen wilt planten, haal dan een flinke hoeveelheid grond weg, en vervang het door grond van een andere plek uit de tuin, of nog liever met verse rozengrond. Deze grond helpt de roos om een goede wortelkluit te ontwikkelen. Er zitten behalve de gewone goede grondstoffen, ook extra voeding in voor de eerste maanden, als de roos nog moet aanslaan. In goede grond krijgt de roos meer weerstand tegen allerlei ziekten en plagen.

Rozen bemesten
Rozen hebben veel voeding nodig en hebben snel te kort. In het voorjaar na de snoei moet de eerste keer bemest worden, en op zandgrond moet dat vroeg in de zomer zeker nog een keer gebeuren. Je kunt ook in maart speciale langwerkende rozenvoeding geven, die gedurende zes maanden voedsel afgeeft. Verder is het belangrijk om te zorgen dat de rozen voldoende water krijgen, om de meststoffen ook daadwerkelijk op te kunnen nemen.

Verdere verzorging
Knip bij doorbloeiende rozen, de uitgebloeide bloemen weg. Blad wat afvalt, moet verwijderd worden, en niet opnieuw als compost gebruikt worden. In de herfst zorg je dat de entplaats van de roos beschermd wordt, door compost of aarde rond het stammetje aan te heuvelen. Bij rozen op stam bescherm je de entplaats door stro rond de entplaats te binden. Ook kun je de kroon van de roos tijdens vorst afdekken met een zak. Die moet je dan wel weer weghalen, zodra het niet meer vriest.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja er zijn grootbloemige rozen, struik rozen, dwerg rozen, botanische rozen, heester rozen, klim rozen, stam rozen, baby rozen, die allemaal verschillend moeten worden behandeld en gesnoeid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met gebruik van "Flower saver" dat de mycorrhiza-schimmels bevat kun je tegenwoordig overal rozen planten. Ook waar zij al gestaan hebben. Scheelt een heleboel onnodig werk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Eddijst. maar alle rozensoorten houden van zon en een luchtige standplaats, en veel mest, en bijna allemaal moet je ze goed snoeien in het voorjaar om beter bloeiende takken te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja maar in het snoeien zit nogal verschil, grootbloemige rozen kan je diep insnoeien, bijna totaan de grond, andere moet je alleen halveren, weer anderen alleen maar het oude hout er uit snoeien, klimrozen weer heel anders en heester rozen vrijwel niet enz. best lastig dan ook een goed advies te geven. En de grond moet liefst kalrijke klei grond zijn en volop in de wind. Maar ook hier zijn uitzonderingen op.enz. enz.
Een gewone rozenstruik, moet je zo diep in een ruim plantgat planten, dat de knobbel op de grens van de wortels en de takken, een stukje onder de grond zit.
In maart snoei je alle takken af tot een vingerlengte boven de grond.
Ieder jaar mest en kalk geven.
Dit snoeien en mesten zijn de belangrijkste dingen voor rozen.
Verder is het afhankelijk welke soort rozen je neemt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, @eddijst, er staan ruim 22 soorten rozen in de tuin. Veel soorten hebben bijvoorbeeld meer behoefte aan stikstof en kalium dan aan fosfor. Maar vanaf ongeveer half augustus tot aan de lente helemaal geen stikstofmeststof toedienen.
Als ik fout zit hoor ik het wel van je. De rozen staan ieder jaar uitbundig in bloei (het ene jaar iets meer dan het andere jaar).
Uitgebloeide rozen worden weggesnoeid (is haast een dagtaak).
http://www.appeltern.nl/nl/veelgestelde_vragen/over_tuinieren/hoe_zit_het_met_het_afknippen_van_uitgebloeide_rozen_je_schijnt
http://www.hoe-doe-je-dat.nl/tuin/zomer-snoeien-moderne-rozen-video-tutorial.html
Ik heb bv de Constance Spry, kan wel 5 meter worden, mag niet gesnoeid worden, wordt toch gedaan, staat ieder jaar in volle bloei. https://www.davidaustinroses.com/american/Showrose.asp?Showr=4262