Wat voor insect met 6 poten is dit?

In onze tuin komen uit het zwarte zand deze insecten (zie foto) gekropen met tientallen tegelijk.

In het zand zie je ze moeilijk zitten, maar als je goed kijkt zie je ze bewegen. Ze kruipen langzaam tegen de muur van het huis omhoog. Ze volgen allemaal dezelfde weg tegen het huis omhoog. Ik heb niet kunnen vaststellen waar ze naar toe kruipen.

Ze zijn bruinig van kleur en hebben 6 poten. De achterpoten zijn langer dan de andere poten. Ze hebben voor nog kleine voelsprietjes ofzo zitten. Ze zijn nu al 2 dagen bezig met klimtocht. Overdag zijn ze actief en s'avonds neemt het aantal af en bewegen ze langzamer. Het formaat verschilt nogal maar het lijfje is rond de 5 mm.

Iemand enig idee wat voor insect dit is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Antwoorden (3)

Ik vermoed dat het hier de schildwants (Arma Custos) betreft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is de nimf van de Raphigaster Nebulosa (Grauwe Veldwants).
Door de opwarming van het klimaat komen steeds meer soorten, die hier vroeger zeldzaam waren, noordelijker ook voor. Een voorbeeld daarvan is deze grauwe veldwants (Rhaphigaster nebulosa), een grote wants, waarvan dit een nimf van het 5e stadium is. Het imago is wat minder kleurig dan de nimf. Ze eten bladkeverlarven en zijn nuttig als die een plaag vormen. Na warme zomers zijn ze dikwijls talrijker. Ze proberen regelmatig binnenshuis te overwinteren. Daar zijn ze volkomen onschuldig. Zet ze in een voorkomend geval gewoon buiten, maar wacht daar even mee als het nog vriest.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me niet, een wants is platter en gekarteld schild en heeft donker plekje op het schild wat bij de foto van vrager niet is.
Z512099
10 jaar geleden
Het is de nimf.
Het lijkt mij een tor.
Leeft onder de grond, komt in de lente naar boven en heeft 3 kleurenvarianten.

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&id=602

http://diertjevandedag.classy.be/insecten/kevers/boktorren/aardbok.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Z512099
10 jaar geleden
De poten van de nimf (Grauwe Veldwants) beginnen heel licht gekleurd vanuit het lichaam, eindigen zwart, dat zie je ook als je de foto van vs vergroot.
De poten van de torren uit je bronnen zijn volledig zwart, ook zwaarder. Dus jouw tor is het niet ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan kijkt u bij de verkeerde kleurenvariant.
Bij de foto van de vragensteller zie je dat hij een spitse neus heeft en 2 halsdoorns.
Die wants van u heeft een lelijke platte kop en mist een heleboel.