Vallen op de evenaar blaadjes nooit van de bomen, zoals in Nederland in de herfst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
7.7K

Antwoorden (4)

Jawel maar de blaadjes vallen dan in de droge periode. In de regentijd vallen er veel minder blaadjes.

Daar zijn dus geen vier seizoenen maar een regentijd en een droge tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook daar wisselen de -planten met regelmaat van blad maar dan niet zoals hier in één keer allemaal en het hele jaar door en zoals de vorige schrijver het al aan geeft is het vallen in de droge periode groter dan in de natte.

Overigens zien we dit verschijnsel ook hier met de groen blijvers zoals den, laurier en hulst, ook deze verliezen het hele jaar door het blad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de herfst bij ons vallen de bladeren van de bomen omdat het kouder wordt. De boom maakt een kurklaagje aan en stoot de bladeren af, zodat de boom geen schade leid in de winter. Rond de evenaar vriest het niet, en wisselen de temperaturen niet zo drastisch. Rond de evenaar vallen de blaadjes dus niet zoals het bij ons gebeurd in de herfst. De bomen rond de evenaar laten continu bladeren vallen, de boom stoot oude bladeren af, maar niet om wille van de kou. Het is wel zo dat er meer bladeren vallen in de droge periode dan in de natte periode.

Het is in feite een heel mooi systeem in de tropen, omdat de bladeren die afvallen langzaam verrotten en verteren, en weer voeding vormen voor de bomen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens de evolutie, is alles wat leeft, of aangepast of weer verdwenen.
Dus ook de bomen.
In ons klimaat kent men de winters die te koud zijn voor de groei van de bomen, dus zijn alle bomen tijdens het ' aanpassen' hun eigenschap de bladeren te behouden, langzaam maar zeker verloren.
Echter in de tropen gebeurde het zelfde, maar dan andersom en behielde de bomen hun blad, immers ze kunnen er in de 'winter ' ook groeien.
Zo bleven alleen de bomen over die ter plaatse het optimaal deden.
In ons klimaat de bladverliezende en in de tropen de bladhoudende.