Welke laarzen en sokken kan ik het beste aantrekken om warme voeten te houden?

Met tuinieren trek ik meestal rubber laarzen aan met een stel wandelsokken. Naarmate het kouder wordt voel ik echter soms de kou via de zolen van m'n laarzen optrekken, ondanks de dikke sokken en krijg ik koude, klamme voeten. Dit is vooral al je een tijdje stilstaat. Ik heb vrijwel geen last van zweetvoeten, maar vanwege gebrek aan ventilatie in die rubberlaarzen misschien wel een beetje? Wat kan ik doen aan koude voeten en optrekkende kou, geen rubber laarzen aantrekken en voor ander schoeisel kiezen? Het moet wel waterdicht schoeisel zijn anders krijg ik alsnog natte en koude voeten (hoog, nat gras etc.). Het tuinieren gaat zo'n beetje het hele jaar door, dus ook in natte en koude perioden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
8.4K
Ivana
8 jaar geleden
Leg een paar echt schapenwollen zooltjes in je laarzen en je voelt geen kou meer optrekken.
Erna55
8 jaar geleden
Tuinders hebben om deze reden altijd klompen aan.
Ivana
8 jaar geleden
De echte boeren leggen daar ook nog eens klompsokken in. Wat dat zijn? Ik verkocht ze in de drogisterij een kleine 40 jaar geleden. Per week een pak of vier Utex Kraamverband, niet lachen, dat legden de boeren in derlui klompen tegen het vocht.(Vind ik leuk, zo'n oud verhaal)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klompen en klompsokken heb ik als kind nog wel gedragen ja ; nks kouds aan. Maar er zijn ook laarzensokken ; ook van die doorgestikte stof in de vorm van een laars. In de praktijk moest je dan echter wel een maat grotere laarzen hebben. Dat was met klompen dan weer meestal niet nodig.

Antwoorden (4)

Je hebt speciale rubberlaarzen voor in de winter. Misschien is dat een idee?
Die zijn gevoerd en kan je vaak van bovenaf dichtsnoeren, zodat er ook geen vocht, zoals regen, of vocht dat nog aan planten zit, in kan druppen.
Je zult zelf moeten uitzoeken wat er prettig voor je is. Mijn moeder had jarenlang lage laarsjes met wol gevoerd, zijn jaren meegegaan en heeft m'n zus uiteindelijk over kunnen nemen, maar als je in hogere platen werkt, is dat niet echt prettig.

In de bronvermelding hier een webwinkel van, ik ben er bij gekomen door te zoeken op 'winterlaarzen tuin' (zodat je geen laarzen voor dagelijks gebruik in bijvoorbeeld de stad krijgt bij je zoekresultaten).

Wat wielrenners wel doen is hun voeten insmeren met uierzalf of vaseline, vervolgens dragen ze twee paar DUNNE isolerende sokken, tussen die sokken komt dan een warm luchtlaagje (moet je ze wel pas aan doen als je al warme voeten hebt!)
Zorg dat je voeten goed doorbloed blijven, dus trek niet iets aan dat knelt.
Je kan ook een laagje krantenpapier op de zool leggen: dit vangt vocht op. Of, als je nog steeds last hebt van koude voeten: vouw een stuk aluminiumfolie een aantal keer dubbel zodat je een stuk of 3-5 lagen op elkaar heb. Deze knip in de vorm van het binnenzooltje. Daarna leg achtereenvolgens een tijdschriftomslag, aluminiumfolie en krantenpapier in je laars. Herhaal deze volgorde een aantal keer. Tenslotte doe je het zooltje weer in je schoen. Opgepast: zorg er voor dat je laarzen niet knellen. Het effect hiervan is dat het aluminium kou afstoot en warmte vasthoudt, de krant isoleert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou gaan voor klompen en dikke sokken. Klompen isoleren veel beter en zitten minder strak. Leren lopen is alleen even wennen.

Toegevoegd na 50 seconden:
Boeren zie je op het land, als het droog is, ook vaak met klompen aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga even langs de schoenmaker. Deze verkoopt nl. zooltjes van isolerend materiaal. Dat scheelt in ieder geval in de optrekkende kou vanuit de grond. Houd er rekening mee dat je laars wel wat strakker gaat aanvoelen. Misschien moet je dus een maatje groter kopen qua rubberlaarzen. Wanneer ze nl. krapper zijn werkt dit de bloedsomloop tegen en worden je voeten weer makkelijk kouder.

Bij de boerenbond verkopen ze speciale dikkere rubberlaarzen. Deze zijn vaak geschikt voor boeren die de hele dag in en uit stallen e.d. lopen. Ze hebben een dikkere zool en zijn ook gevoerd aan de binnenkant. Ze zijn wel duurder dan gewone rubberlaarzen van een tientje of vijftien euro. Maar dan heb je ook wat beters!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rubberlaarzen zijn veel te koud voor een echte winter (of een echte koukleum ;-)) ; ze zijn dun, vooral de enkellaags niet gevoerde zool, en isoleren niet of nauwelijks. Ze zijn bedoeld als bescherming tegen water, niet tegen kou. Gewone leren laarzen - liefst gevoerd - zullen veel beter voldoen. Mocht je veel in een vochtige omgeving lopen, dan zijn gevoerde rubberlaarzen of speciale "snowboots" wellicht een oplossing. Het klinkt misschien een beetje lullig, maar vragen met welke SOKKEN je in je rubberlaarzen warme voeten houdt, is vergelijkbaar met de vraag met welke sokken in SANDALEN je je voeten warm houdt ; dat type schoeisel heeft gewoon niet als taak je voeten warm te houden.

Qua sokken moet je in alle gevallen dan kiezen voor echte wollen sokken of speciale dikkere thermosokken (met ruwgebreide binnenzijde of extra dik breisel). In dat laatste geval moet je je laarzen vermoedelijk wel een maat groter kopen. Dat geldt overigens voor alle schoeisel dat wel geschikt is voor de winter ; als je met katoenen kousen nog koude voeten hebt, kies dan voor wol ; alsof er een kacheltje in je schoenen zit.

Maar in rubber laarzen, en zeker als dat ook nog eigenlijk gewoon PVC (plastic) laarzen zijn , ga je geen warme voeten krijgen (tenzij op een hete zomerdag).

Toegevoegd na 3 minuten:
Wil je echt per se je regenlaarzen aan houden in de winter, dan kun je eventueel ook nog laarzensokken overwegen ; outdoor-sportwinkels hebben ze nog wel eens. Niet meer de lange die we vroeger droegen, en ook niet meer van doorgestikte stof maar van speciale thermo-materialen. Wellicht kunnen die ook goed voldoen.
http://www.metsoutdoor.nl/a-21894007/sokken/aigle-laarzensokken/