Komt er rattengift in planten als de grond ook doordrongen wordt met mest van aan rattengif gestorven ratten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
3.3K
tinus1969
8 jaar geleden
Ik denk dat het effect in de praktijk verwaarloosbaar is, omdat dode ratten geen mest produceren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle organische stoffen, dus ook dode ratten, die afgebroken worden, vormen weer voedingsstoffen voor ander leven, dus mest!

Het beste antwoord

Rattengif is zeer moeilijk afbreekbaar,hier lijkt mij het risico dat het nog in het milieu terecht komt zeker aanwezig.
fremar
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tenzij het acuut rattengif is, dan zal het niet in de mest zitten. Maar dat is het waarschijnlijk niet. Rattengif is inderdaad moeilijk afbreekbaar en zal dus nog wel een tijd in het milieu aanwezig blijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle wat oplosbaar is in water, kan door een plant opgenomen worden.
Dus komt het rattengif ook in het grondwater terecht, dan zou dat kunnen gebeuren
Als later het rattengif in de grond wordt afgebroken, dan kunnen die stoffen ook nog worden opgenomen door de planten.
Maar mogelijk wordt het gif afgebroken in niet giftige stoffen.
Of wordt het gif gebonden aan andere stoffen en daardoor niet meer opneembaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarschijnlijk staat er wel enige informatie in de bijsluiter; maar om op de vraag te antwoorden dient men eerst de samenstelling van het rattenvergif te kennen.