Hoe voorkom ik rupsen op Kattenkruid?

Ik heb op mijn balkon een volwassen Nepeta/Kattenkruid staan. De plant blijkt te zijn bezocht door een vlinder, waarschijnlijk een Koolwitje. De plant zit geheel vol met rupsen.
Dit vind ik op mijn balkon een onwenselijke situatie. Gelukkig zijn er door de regen van de afgelopen dagen heel wat rupsjes uitgevallen.
Deze plant heb ik speciaal staan voor de hommels. Ze zijn er heel erg blij mee. Daarom wil ik de plant ook graag houden. Maar rupsen wil ik niet meer. Hoe voorkom ik dat vlinders de plant hier voor gebruiken. Kan ik er een andere plant (in pot!) bijzetten die dit voorkomt of is dit niet te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik zou proberen er een kool in pot bij te zetten. De naam zegt het al, dit wordt meer gewaardeerd dan nepeta.
Erna55
8 jaar geleden
Kleine rupsjes laten zich gemakkelijk "afschudden" .
Wanneer je een dienblaadje onder de plant houdt, vang je ze op.
De rupsjes kun je dan op een andere plant plaatsen. Kijk even in een parkje in de buurt.
Het koolwitje houdt van: pinksterbloemen, radijs, kool, koolzaad, herik en judaspenning. Vooral koolzaad is nu riant aanwezig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus zullen de rupsen van het koolwitje nooit op de Nepeta zitten.
het zijn dus andere rupsen, bijna zeker van een nachtvlinder.

Antwoorden (1)

iedere plant heeft zo zijn eigen insecten die bij die plant horen.
We vinden vlinders allemaal erg mooi, maar van de rupsen moeten we niets hebben.
Voorkomen kan je het dus niet, maar wel kan je de plant extra goed verzorgen, ( water mest) zodat hij zo gezond mogelijk is, juist dat trekt minder snel vlinders aan.
Maar een andere oplossing is gewoon die rupsen even pakken en afvoeren.
ook tegen de plant aan tikken, laten de rupsen vaak los en vallen op de grond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Zoals ik al eerder bij reactie heb genoemd, de rupsen kunnen op een andere plant gezet worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijna alle rupsen eten van hun " waardplant"
Vaak is dat maar een soort plant.
Er zijn wel wat andere rupsen soorten die van verschillende planten zullen eten
Het koolwitje b.v. legt alleen eitjes op de koolplanten en alle planten die fam. zijn van de kool, dus niet van de brandnetels, weegbree, populieren en noem maar op.
Het heeft dus geen enkele zin, gevangen rupsen op andere planten over te zetten, wel zullen koolmezen en andere vogels die rupsen eten, deze vinden en dat is ook prima, trouwens de meeste rupsen zijn dan ook een onderdeel van de voedsel keten.