Zal een opgeschoten gesnoeide tak rozemarijn in de grond gestoken terug wortel maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Het beste antwoord

Heb je een rozemarijnstruik in de tuin staan? Dit omdat je zegt dat het een gesnoeide tak is. Het is alleen onder de juiste omstandigheden mogelijk om een gesnoeide tak te laten wortelen. Een lange tak maakt weinig kans om vanzelf te gaan wortelen omdat stekken ook weer niet te lang moeten zijn. Regent het langdurig dan wordt hij te nat en zal hij eerder dood gaan. Rozemarijn houdt niet van veel water maar heeft liever warme droge omstandigheden.

Wat wel goed gaat is afleggen. Neem van de struik een paar takken van onderen die toch al afbuigen en buig ze naar de grond. Maak ze evtl. vast met een paar krammen en bedek ze met een laagje zanderige kalkrijke grond. Kijk of de stengels minstens drie blaadjes met ogen hebben. Maak met een scherp mesje een kerf in de steel ter hoogte van de bladeren en maak hem voorzichtig een beetje open. Doe dit bij alle bladknopen en doe er dan het laagje aarde overheen. Op de kerfjes zullen worteltjes verschijnen en ontstaan nieuwe plantjes.

Goede stekjes krijg je door uit de top kleine takjes (ca. 15 cm) van de hoofdstengels te scheuren zodat het 'hieltje' eraan blijft zitten. Haal de onderste blaadjes weg. Dit hieltje steek je in het potje stekpoeder en dan zet je hem in een potje stekgrond of goede potgrond met wat scherp zand. In zo'n potje kan je een paar takjes zetten. Geef ze dan wat water. Blijf echter daarna matig water geven want anders zullen ze snel rotten! Nu moeten ze onder warme omstandigheden staan om worteltjes te gaan ontwikkelen. Dek ze af in een opkweekkasje met deksel, waarvan je het schuifje later open kunt zetten, of zet er satéprikkers in waarop een plastic zakje kan rusten waarin je wel gaatjs voor de zuurstof moet prikken. Zet ze binnen lekker warm op een plekje in de zon. Deze stekjes maak je het best in augustus.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zou kunnen, hoe jonger de tak is des te beter de kans. Stekpoeder zal de kans dat de tak aanslaat veel groter maken. Zorg dat ge grond vochtig blijft want als de tak uitdroogt is het echt over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je de tak al af hebt geknipt, neem dan het middelste stukje. Liefst niet te jong, want dat is te slap, maar al een beetje verhout. Het onderste stukje is inmiddels uitgedroogd. Niet de top, want die is ook te slap. Knip de tak in stukken van ongeveer 5 cm en prik die in de grond. Als je stekpoeder hebt kan je daar een heel klein beetje van gebruiken. Als je ze in een bloempot in de aarde zet, kan je er na het water geven een plastic zakje overheen doen, zodat de grond vochtig blijft. In de schaduw wegzetten en niks meer aan doen. Na een paar weken zie je welke takken nieuwe"blaadjes" beginnen te krijgen. Dan zou je het plastic er af kunnen halen, maar daarna moet je goed in de gaten houden dat de boel niet uitdroogt.