Ik kweek zelf tomaten uit pitjes. Het ene jaar lukt dat prima, het andere jaar totaal niet. Waar kan dat aan liggen? Ze kregen ongeveer evenveel zon .

Ik heb ze op dezelfde manier behandeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Misschien zit er iets in de bodem of werkt het weer niet mee.

Eventuele bodemziekten, gecombineerd met plotse weersovergangen veroorzaken dikwijls schade (scheuren, neusrot, ruwheid, groenkragen).

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan zijn dat je deze keer een ander merk grond hebt gekocht die nu de problemen veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot veel andere soorten planten, kunnen tomaten ieder jaar op de zelfde plaats staan.
Echter het weer is geen jaar het zelfde.
De tomaat heeft erg veel en regelmatig water nodig.
gebeurt dit niet, dan gaat de plant al snel slap hangen.
Door het te kort aan water, gaat de weerstand van de plant achteruit en kan hij ziek worden.
ook een wat langere tijd van donker en koel weer, is voor veel tomaten een ramp, schimmel en andere ziektes steken dan de kop op.
Zo kan het dus gebeuren dat het ene jaar het beter gaat dan het andere jaar.
Ook moeten tomaten regelmatig bemest worden, zo niet, dan gaat de groei er uit, wordt zijn weerstand minder en kan hij ziek worden.
Een tomaat houdt van warmte, water, voeding en veel licht.