Ik heb mijn planten een aantal weken geleden magnesium gegeven wegens vergelen van blad, maar ik merk geen verschil, hoe kan dat?

Magnesiumtekort was vastgesteld door tuincentrum. Ik ging er vanuit dat het blad nu groener zou worden, maar dat gebeurt niet, of geldt dat alleen voor de nieuwe bladeren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
5K

Antwoorden (2)

Een tekort aan magnesium (en trouwens ook aan andere essentiële voedingsstoffen) zorgt er ofwel voor dat nieuwe bladeren direct geel worden, ofwel dat nieuwe bladeren groen worden, maar dat de plant de daarvoor benodigde voedingsstoffen noodgedwongen onttrekt aan de oudere bladeren. In dat laatste geval zie je dus nieuwe bladeren die groen zijn, en oudere bladeren die na verloop van tijd geel worden (doordat ze voedingsstoffen leveren aan den nieuwe bladeren) en mogelijk zelfs afvallen.

Hef je het magnesiumtekort op, dan zullen alle nieuwe bladeren groen worden, en vervolgens ook groen blijven.

De bladeren die al geel zijn zijn uitgegroeid, en worden dus niet terug groen.

Toegevoegd na 53 seconden:

Als je dit lelijk vindt, kun je de gele bladeren afknippen.

Als dat leidt tot een te kale plant ("een kale steel met bovenop wat bladeren") kun je de plant snoeien. De nieuwe uitgroei zal dan groen zijn en groen blijven.

Cryofiel
8 jaar geleden
Bij het geel worden van bladeren, kan er een tekort zijn van magnesium, soms ook ijzer, of stikstof, maar bijna altijd te kalkrijke grond voor deze soort.
Hierdoor ontstaat een gebrekziekte.
Zou fijn zijn als je aan geeft om welke soort planten het gaat.
Vooral op de kleigrond geven veel soorten groenblijvende struiken veel problemen.