Hoe plant je 'Acer Palmatum' zaden?

Ik krijg waarschijnlijk aan het einde van het seizoen verse zaden van japanse esdoorns, alleen ik heb gelezen dat het moeilijk is om ze te laten ontkiemen. Dat de zaden gestratificeerd of zo moeten worden. En heb onder ander gelezen dat je ze in de vriezer of koelkast moet gooien. Dus ik wil weten, hoe moet je ze verpakken en op welke temperaturen je in een koelkas/vriezer moet stoppen en hoelang. En of er nog andere mogelijkheden zijn om ze te laten onkiemen.
Graag een zo uitgebreid mogelijk antwoord, het zou natuurlijk zonde zijn als het mislukt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.8K

Antwoorden (3)

Gewoon luchtdicht in de vriezer en vervolgens een kant wat opschuren zodat ze makkelijk ontkiemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel Esdoorns zijn kruisingen en dus na het zaaien niet soortecht!Het is dus niet te voorspellen welke esdoorn er na het zaaien zal ontstaan.
Als je ze wilt zaaien: neem eem flinke plastic kist/ plantenkist, vul dit met zaaigrond, strooi de zaden over de grond uit en dek ze af met enkele cm. aarde, druk de grond nu goed aan en plaats de kist met zaad op een plaats uit de zon.
Dek het wel af met gaas of een hor met oog op vogels en katten.
De kist met zaad buiten laten staan en de aarde niet uit laten drogen.
In de loop van het voorjaar er op of zomer, kunnen enkele zaden kiemen, in de kist laten staan en pas in de herfst als het blad er af is, oppotten of planten.
Ze zijn dan 7 a 10 cm. groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alle japanse esdoorns worden Geënt op een sterk groeiende andere soort esdoorn.
Omdat veel japanse soorten niet goed uit zaad terug komen, je moet dus niet zaaien, maar eerst andere esdoorns kweken en daar later enten van de goede soort op zetten, dan pas zijn ze raszuiver.
Ik weet alleen niet welke soort ze als onderstam gebruiken, waarschijnlijk de gewone esdoorn, Acer platanoides.
Als je in de buurt van deze esdoorns gaat zoeken kan je meestal geschikte zaailingen vinden, als je vlug bent kan je ze nog net overzetten.
Dan heb je volgend jaar, sterke onderstammen.
Zorg dat je regens een plekje hebt met een flinke laag humus van het afgelopen jaar(bladeren-compost of iets dergelijks) strooi daarop je zaden en doe er tegen wegwaaien een heel dun laagje bladeren of ander humus op voor de winter begint, als het volgend jaar april is zijn ze ongeveer 4cm groot en hebben 2 zeer kleine blaadjes.Het jaar erop hebben ze pas het blad welke je van deze plant gewent bent. Waarschijnlijk zullen er veel te veel opkomen, trek er zoveel uit de grond dat er maar een paar op redelijke afstand van elkaar blijven staan. Volgend jaar of nog een jaar later kun je ze uit de grond halen en verplaatsen naar de plaats welke je wilt. Ik persoonlijk heb ieder jaar zoveel zaailingen dat ik ze gewoon afmaai met de gazonmaaier. Veel sucses.