Welke kever is dit?

De kever heeft een zwart, ingedeukt lichaam en oranje-achtige poten

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij heeft horizontale lijnen in het achterlijf

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Het is geen kever, maar een wants. De Microvelia Reticulata.
Een wants die vooral voorkomt op en bij stilstaand water, meestal in de oever.
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Goed gevonden, maar het is 'm niet. Hij is niet blauwzwart, heeft geen "deuk" in z'n kop, en geen gladde bovenrug.
De Gewone dwerglopertjes vallen ondanks hun geringe lengte van anderhalve tot twee millimeter vaak op doordat ze zich in grote groepen op de waterspiegel manifesteren.
Het is een maskerwants, Reduvius personatus, die nét uit zijn stofjas gekropen is (http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Attachment&attachmentID=96099&h=f15aebdb032924891b7e8b42daaf159932a44768 ). Daarom ziet hij er zo kreukelig uit, en zie je nog geen vleugels (eenmaal volwassen ziet hij er zó uit: http://images.naturalis.nl/original/85631.jpg ).

Een maskerwants is niet gevaarlijk voor mensen, maar als hij zich bedreigd voelt kan hij pijnlijk bijten. De beet voelt als bijensteek, de plek zwelt op en wordt gevoelloos.
Het is een roofwants, hij leeft van o.a. vliegen en zilvervisjes.
Amadea