Hoe bereken ik het aantal m2 & m3 van een schuin stuk grond ?

Ik wil voor in mijn tuin zand en stenen gaan bestellen maar weet niet precies hoe ik dit bereken op een schuine tuin maar wel op een vierkante.

De afmetingen zijn
1. voorzijde 230 cm
2. achterzijde 360 cm
3. rechterzijde 620 cm
4. linkerzijde loopt schuin van voor naar achter.

Ik wil graag een zandbed van 20 cm aanleggen.

Mijn vraag is nu dus wat de m2 & m3 zijn hiervoor.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
10.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
A. 2,3 * 6,2 =
3,6 - 2,3 = 1,3
B. 1,3 * 6,2 = OppTot = A + B VolTot = A + B * 0,2
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pardon, B. moet zijn: 1,3 * 6,2 * 0,5
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt maar ik snap dit niet helemaal wiskunde was niet mijn beste ding op school vroeger. Als ik zelf reken kom ik uit op 22m2 en ongeveer 5 kuub zand.
Maar dat lijkt me veel te veel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oppervlakte is 19.22 m2
Volume zand dat je nodig hebt is 3,844m3
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus als ik 4 kuub bestel aan zand is ook het verval naar trillen mee berekend ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het inklinken mee wil berekenen moet je het zand vermenigvuldigen met 1,1 want zand zakt zo'n 10% in na verwerking.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon 4 kuub bestellen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Allemaal bedankt voor de antwoorden i.v.m. het zand. Mijn vraag rest nog wel wat ik aan m2 aan tegels nodig heb met snij verlies mee gerekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je schuine oppervlak = 18 m², je rechte oppervlak zou 22 m² zijn. Het verschil tussen die twee is ongveer gelijk aan je snijverlies -> 22 - 18 = 4 -> 4/2 = 2 -> te betsellen tegels 18 + 2 = 20 m²
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dankje wel voor deze uitleg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens kan je het zand en stenen wel GRATIS krijgen mits je het zelf gaat halen (met een bakkie): http://www.gratisoptehalen.nl/zoekenu/tegels/Postcode/distance/alles-provincie-and-alles-datum-and-alles-rubriek-and-alles-categorieen http://www.marktplaats.nl/z.html?query=gratis+20m%C2%B2+tegels&categoryId=280&postcode=3068PZ
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Snijverlies is afhankelijk van grootte van de tegels of stenen.
Bij stenen bijna geen verlies, bij tegels van 30x30 wel.
Hoe kleiner hoe minder verlies, 2m2 is aan de ruime kant, maar dat is beter dan te weinig. Als je iets bijzonders bestelt beter iets meer dan minder want bijbestellen kan lastig (duur) zijn. Haal je het ergens waar ze voorraad hebben, dan maakt het niet uit, kan je altijd een paar stenen bijhalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De lengte x gemiddelde breedte.
dan heb je het ongeveer+ wat extra. Voor de tegelberekening is het wat lastiger.
Als haaks op het huis wilt beginnen, is de kans groot dat het zowel rechts als links geen haakse hoek is en mogelijk ook niet de achterkant
Ofwel aan 3 kanten kan je verlies van tegels hebben en onvoorstelbaar veel zaagwerk..
En aangezien niemand weet hoe het zit, kan niemand het ook berekenen. :-)

Antwoorden (3)

Oh ik zie dat ik een rekenfoutje heb gemaakt:

Oppervlakte is: 22,32 m2
Volume zand voor 20cm: 4,464 m3

Volume zand dat je moet kopen: 4,91 m3

Toegevoegd na 4 minuten:
Oppervlakte is: 18.29 m2
Volume zand voor 20cm: 3.658 m3

Volume zand dat je moet kopen: 4.02m3
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
deze maat had ik op basis van een vierkant ook maar het loopt nu natuurlijk scheef. Is het dan niet anders.
Rechthoek 1
6.20 x 2.30 = 14.26
Rechthoek 2
6.20 x 1.30 = 8.06
Schuin stuk
0.5 x 8.06 = 4.03
Totaal oppervlak 14.26 + 4.03 = 18.29
Aantal kuub 18.29 x 0.2 = 3.658
Bestellen 4 kuub
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gemiddelde breedte is (2,30 + 6,30) / 2 = 2,95 meter
Oppervlakte voor de stenen is 2,95*6,20 = 18,29 vierkante meter
En het aantal kuub is 18,29*0,2=3,7, dus 4 bestellen