Is er een middel waarmee ik slakken uit mijn tuin hou?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
10K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/hou-slakken-diervriendelijke-manier-tuin.10803
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vies hé, die slakjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral erg zonde van je mooie planten!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat vreselijk dat jullie allemaal die slakken dood willen hebben. Slakken in de tuin is een teken dat je tuin gezond is. Ja, ik heb ook hosta's gehad en ze werden opgevreten, nou en ? Dan neem je andere planten. Slakken zijn dieren die toevallig de "aaibaarheidsfactor" missen. Ga je de vogeltjes in je tuin vergiftigen omdat ze regenwormen opeten ? Nee, want vogeltjes zien er lief uit en die wormen niet. Flauwekul ! Het zijn allemaal dieren. Als je last hebt van slakken, kun je 1. beter andere planten in je tuin zetten, of 2. proberen een egel of vogels aan te trekken die slakken opeten. Puur natuur en goed voor het milieu. Al dat gif in de wereld wordt het niet beter van !!! Als je trouwens slakkengif strooit, vergiftig je daarmee ook meteen de hele voedselketen, dwz alle dieren die juist je slakken willen op eten. Dan heb je dus nog meer last van slakken ipv minder ! Geen gif, maar egels lokken ! Kijk op de site van de egelbescherming of de zoogdiervereniging hoe je dat doet ! Overigens gaat het slecht met de egels (mede door gif !) en is hij nu een beschermde diersoort....

Het beste antwoord

Zout om de plantjes heen of even naar een tuincentrum, ze hebben daar goede milieu vriendelijke korrels.
Deze strooi je ook om de planten heen.

Je moet het wel steeds herhalen, zo één keer in de 14 dagen.

Succes!

Toegevoegd na 11 uur:
Na een regenval ook goed om opnieuw korrels te strooien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

je hebt escargo, van ecostyle.
is niet gevaarlijk voor vogels, egels, katten en dergelijke, en werkt goed.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het doden van slakken is wel slecht voor egels, want hij leeft ervan.
Je haalt zijn voedsel weg !
Ik heb gehoord: eierschillen, kattegrit, en opgedroogd koffiedik.
Ik heb alledrie geprobeerd rondom m'n hosta's, maar die bleken helaas toch té lekker.... ;-(((
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schotel met bier in je tuin paatsen en wat aarde ophogen naar de rand van de schotel. De volgende ochtend zul je verbaasd staan over het resultaat. De slakken zijn kennelijk gek op bier en hebben dan een leuk feestje gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De slakkenkorrels van het merk Ecostyle zijn milieuvriendelijk en werken goed tegen naaktslakken.

Verder kan ik je het artikel "Eenentwintig manieren om van slakken af te komen" aanraden (Zie bron 1) In dit artikel zijn heel veel tips tegen slakken verzameld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de tips+
Hiermee hou je ze niet uit je tuin, maar ze zijn er wel gek op: de schil van een grapefruit die overblijft als je een grapefruit geperst hebt. Leg die 's-avonds ondersteboven op de grond, en je vindt de volgende ochtend slakken in de schil zitten.

Wat je daarna met die slakken gaat doen, is een andere kwestie...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord. Toch houd ik ze echt liever uit mijn tuin ;)
Ondanks dat veel mensen anders beweren, gewoon een beetje zout op leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De slakken sterven dan een pijnlijke dood, want hun cellen spatten uit elkaar. Trek liever egels of andere dieren die slakken eten aan. Je hebt er geen omkijken meer naar en het helpt de natuur. Het gaat trouwens slecht met de egels, dus je doet er niet alleen jezelf een plezier mee.
Vroeger hadden we in de tuin 'slakkenvallen' met bier erin.. Dat was een plastic bakje met een dakje erop; slakken kruipen er in, omdat ze van bier houden, en kunnen er dan niet meer uit..

Toegevoegd na 6 minuten:
Op www.tuinadvies.nl vind je meer tips..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de slakken komen je tuin toch wel in. Als ze er eenmaal zijn, kun je van alles ondernemen om ze te bestrijden. Biologisch, slakvriendelijk, of met gif.
Zelf ga ik af en toe in het begin van de avond op slakkenjacht. De gevonden slakken stop ik in een pot met zeepsop en water, dat overleven ze niet. En dan lijkt het een tijdje rustig in mijn tuin, maar er komen altijd weer nieuwe terug!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna onmogelijk ik ben al jaren bezig en er worden er alsmaar meer .
Alle middeltjes helpen wel maar niet genoeg ongeveer 50 % wordt gedood .
Wat je wel kan proberen en dat doe ik ook .
Ga naar een tuincentrum of een zaadhandel en koop voldoende korrels [ik heb hier wel een bus maar er staat geen naam op ] alleen staat er vergif tegen hardnekkige huis en naaktslakken . en het is van Bayer .
Als je er echt vanaf wil moet je om elk plantje in je tuin die korrels strooien . als je dat niet doet dan kom je er nooit vanaf .
En het is nu de tijd om dat vergif te kopen . succes ermee .
En als de planten voldoende blad hebben dan strooien .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het worden er steeds meer, omdat je niet alleen de slakken doodt, maar ook hun natuurlijke vijanden vergiftigt ! Egels en div. vogels eten graag slakken. Maar als je slakken vergiftigt, vergiftig je die slakken-eters ook. Dan komen er dus meer slakken....
Ik heb ook alles geprobeerd, ook de blauwe korrels, hielp alleen niet veel. Ik heb een paradijs voor slakken, want ik vind hosta`s nu eenmaal mooi! Ik bestel mijn planten etc. altijd bij Bakker- Hillegom, want daar heb je garantie als ze niet aanslaan en daar ontdekte ik "Pireco". Het is een middel dat je om de planten heenstrooit, een beetje door de aarde heenmengen en het concentraat wordt dan via de wortels v.d. planten snel opgenomen. De smaak en geur verandert ( alleen voor de slak waarneembaar) en ze zullen niet meer van de plant eten. Het stinkt echt naar knoflook als je het doosje openmaakt! Het is ook niet schadelijk voor vogels en huisdieren, zelfs niet voor je regenwurmen. Het werkte bij mij perfect! Ook heb ik enkele slakken barrieres in de vorm van groene plastic ringen met een naar buiten lopende rand, die ik om mijn hosta`s plaats. Zo komen ze er ook niet bij. Ook kan je gazonranden om je planten zetten en om plantenbakken kan je koperfolie plakken, dat vermijden ze ook.
amc
14 jaar geleden
zout

Toegevoegd na 36 seconden:
gooi een kring zout om je plantjes.
en op je plantjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je last van slakken in de tuin? Leg 's avonds een natte krant op het terras. De slakken kruipen op de krant. De krant wel weghalen voordat hij opdroogt (dezelfde avond).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige dat echt helpt is het aantrekken van vogels. Dus nestkastjes ophangen, voederpalen, waterschalen, heggen waar ze kunnen schuilen. De vogels zullen opeen geheel natuurvriendelijke manier de slakken verwijderen.