Ik heb een vaste baan maar wil daarnaast graag 1 dag per week voor mezelf beginnen als tuinman. Wat is dan het beste freelancer worden of zzp'er?

Ik heb vaste baan van 32 uur en wil dus 1 dag per week (niet zwart) erbij werken als hovenier. Heb geen ruimte nodig en geen personeel. Moet ik me bijv. inschrijven bij de KvK? Graag advies van mensen die er ook een baan bij hebben

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
12K

Antwoorden (2)

Om te beginnen zou ik me nog niet bij de KvK laten inschrijven maar gewoon een BTW-nummer aanvragen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/btw_nummers_controleren/uw_btw_nummer

(even inloggen met je digID en nummer online aanvragen, duurt een maand!)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mee eens, anders veel te veel overhead, rest kan altijd nog.
Je moet je altijd inschrijven bij de kamer van koophandel als je 'bedrijfsactiviteiten' wilt gaan uitoefenen.

De termen freelancer en ZZP'er worden soms door elkaar gebruikt, maar het belangrijkste onderscheid om te maken tussen ondernemers en ondernemers is of iemand wel of niet als ondernemer gezien wordt door de belastingdienst voor de inkomstenbelasting en/of BTW. Van dat laatste zal sprake zijn, omdat je een dienst aanbiedt die in principe BTW-plichtig is. Het kan echter zijn dat je zo weinig BTW hoeft af te dragen dat je vrijgesteld kunt worden van BTW-aangifte op basis van de kleineondernemersregeling (bron 1). Je moet dan wel een administratie bijhouden.

Een ander punt is of je als ondernemer gezien wordt voor de inkomstenbelasting. De belastingdienst beoordeelt dat op basis van het totaalplaatje, hoewel er wel wat vuistregels voor zijn. Je moet bijvoorbeeld winst maken (of dat beogen) ondernemingsrisico lopen, als ondernemer naar buiten treden (reclame maken, klanten werven), een bepaalde mate van zelfstandigheid in het werk hebben, en meerdere klanten hebben of daar in elk geval naar streven. Ook wordt er gekeken hoeveel tijd je in je onderneming steekt (bron 2).

Om in aanmerking te komen voor bepaalde aftrekposten moet je dan ook nog voldoen aan een urencriterium. Je moet minstens 1225 uur per jaar aan je onderneming besteden, én je moet meer uren in je onderneming werken dan op een andere manier, zoals voor een baas. Als je 32 uur blijft werken en je op één dag daarnaast je eigen bedrijf start, zul je daarom naar alle waarschijnlijkheid voor deze regelingen niet gezien worden als ondernemer.

Waarschijnlijk ziet de belastingdienst je als resultaatgenieter. Dat betekent dat je geen uitgebreide administratie bij hoeft te houden, maar dat je wél je inkomsten en uitgaven moet kunnen verantwoorden, dus dat je je facturen en bonnetjes moet bewaren. Je mag gemaakte onkosten opgeven als aftrekpost en je vult je bij je aangifte je inkomsten in bij "resultaat uit overige werkzaamheden" (bron 3).

Nadeel is dat je geen VAR-WUO zult krijgen en dat je opdrachtgevers daarom een risico lopen om als werkgever aangemerkt te worden, met alle gevolgen van dien (zoals een fikse naheffing voor werkgeverslasten). Nu gaat dat systeem sowieso veranderen, dus durf ik niet te zeggen of dat veel gevolgen zal hebben voor jouw te starten bedrijf.

Meer informatie vind je op http://www.lancelots.nl/ en bij de Kamer van Koophandel.