Wanneer kunnen de zomerplantjes de grond in?

Het is dit weekend mooiweer om de plantjes in degrond te zEtten maar kan dat ivm mogelijke vorst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Gek genoeg hebben we de laatste jaren geen last meer gehad van nachtvorst (grondvorst) tijdens de ijsheiligen.
Deze zijn zo rond half mei.
Hierdoor is het plant seisoen voor vorstgevoelige eenjarige plantjes wat eerder geworden en gaat men tegenwoordig uit van eind april.
Dat wil echter niet zeggen dat het niet meer kan gebeuren, zeker op zandgronden in het oosten van het land, kan het zelfs nog wel tot eind mei vriezen, dat is dus pas over 7 weken!!
Een jaar of 33 of 34 geleden, vroor het nog een keer 5 graden, matige vorst zelfs, het was toen half juni!!!
Zelfs de bladeren van veel bomen waren massaal bevroren.

Momenteel is het erg mooi weer, maar de nachten zijn nog zeer koud, afgelopen nacht was er vorst in het oosten van het land, en het zou van zondag op maandagnacht, op meer plaatsen kunnen gebeuren.
Dus het is beter te wachten tot na koninginnendag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verleidelijk, he? Toch beter wachten tot na 15 mei. Pas na die datum is de kans op nachtvorst verwaarloosbaar klein. Een wijze oude les: wacht tot na de ijsheiligen met het planten van het zomerspul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een algemeen bekend gegeven dat je pas na 15 mei IJsheiligen kan beginnen met het planten in de volle grond. Omstreeks deze tijd komt in West-Europa nogal eens een schade brengende nachtvorst voor. Hij begint meestal rond 7 mei met een koude noorder wind.
Na deze dagen komt er in onze streek (Midden Noord-Europa) geen nachtvorst meer voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs in de zomer hebben wij nog geregeld vorst aan de grond, zo gauw het helder weer is.