Wat is dit voor parasiet in mijn perenboom?

Toegevoegd na 11 minuten:
Alle bladeren in mijn perenboom hebben aan de bovenzijde roestbruine vlekken. Aan de onderzijde van het blad zitten roestbruine "bergjes", drolvormig met kleine sprietjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Het beste antwoord

Zo te zien is het roest oftewel perenpok.
Zie onderstaande link...

Toegevoegd na 5 minuten:
Je hebt geluk dat het in je perenboom zit en niet in je juniper. De sporen in de perenboom verlaten in het najaar de boom om in een juniper te overwinteren.
In het voorjaar is de perenboom preventief goed te behandelen. Dus behandelen voordat je iets op de blaadjes ziet.

Toegevoegd na 34 minuten:
In de juniper ziet het eruit als bij de tweede bron.
Ik heb mijn juniper uiteindelijk moeten rooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is denk ik perenroest of de perenpokmijt.

Toegevoegd na 21 minuten:
Op de peer kan ze in de winter niet overleven.In de winter heeft ze om te overleven de jeneverbes nodig. De ziektewekkende schimmel wisselt dus van waardeplant en kan op de jeneverbes dus wel overleven.
De sporen waaien in het voorjaar over van de jeneverbes.
Onder vochtige omstandigheden ontwikkelen ze zich en dringen dan het perenblad binnen. Daarna ontstaan de gele, oranjerode omlijnde vlekken op het blad. Bij ernstige aantasting komen er meerdere vlekken per blad en dit geeft de boom een 'geel' aanzien. Onderop het blad ontstaan donker gekleurde vruchtlichamen waarin de aecidisporen worden gevormd, die op hun beurt de jeneverbes weer kunnen aantasten. De aangetaste jeneverbes vormt later weer sporen die in het voorjaar weer nar de peren boom overwaaien enz.
De ultieme bestrijding zou dus zijn om alle aangetaste juniperus (jeneverbes) planten in de omgeving van de perenboom weg te halen. Je zou dan in april uit de aangetaste jeneverbes de zieke delen uit de boom moeten halen, voordat de sporenuitstoot naar de peer plaatsvindt.
amc