kan je mos in de border beter verwijderen of niet?

de eerste meter naast de schutting komt nooit zon. Ik heb hier een leuke border gemaakt met liriope, longkruid, primula en asarum. Verderop fuchsia, skimmia en tricyrtis. Echter vooraan tussen de lage planten is één tapijt van mos. In het gras moet je het weghalen, want anders gaat je gras dood. Op het pad zorgt het voor gladheid en haal ik het ook weg. Maar kan het kwaad voor de planten in de border? Of is het wel een lekker warm winterdek?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik ga niks chemisch doen in de tuin. met de hand is het mos zo weg, het is maar een kleine tuin. Ik gebruik wel azijn voor de tegels. Kalk strooien liever niet: ik heb nu eindelijk Rododendrons en azalea's en Skimmia's, die ik vroeger op de klei nooit goed kon houden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
19.7K

Antwoorden (2)

De planten liriope, longkruid,primula, asarum,fuchsia enzv. die je noemt zijn stuk voor stuk zuurminnaars en houden van vochtige grond.
De mosgroei is een teken van zure en vochtige grond en bestendigt dit, wanneer je dit chemisch verwijdert gaat dit de andere planten en het bodemleven zeker aantasten.
Wanneer je het met de hand wegneemt zal de aarde op die plek veel sneller uitdrogen.
Je kunt wel op die plaatsen schaduwminnaars planten zoals Pachysandra...

Er zijn mensen die met opzet mos laten groeien ( in Japanse tuinen bijv.) omdat ze dit aantrekkelijk en natuurlijk vinden.

Toegevoegd na 32 minuten:
Besluit :
Het mos"tapijt" ( het woord zegt het zelf ) biedt een isolatie tegen het schrale winterweer en verhindert zodoende uitdroging van de grond, het is een natuurlijke situatie, je kunt ook kalk strooien ter bestrijding, maar dit zal uw border minder mooi maken: alle planten die er staan zijn namelijk kalkvrezend ...

Toegevoegd na 2 dagen:
http://i61.tinypic.com/20qe3w9.jpg
Z512099
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Duidelijk, +
Ivana
9 jaar geleden
Wij vinden mos ook mooi en laten het altijd staan op plaatsen waar het geen kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staan dus alleen maar schaduwminnende planten. de meeste zijn ook wintergroen en hoeven dus in het voorjaar niet door het mos heen te breken. de bodem is ook aardig bedekt door deze lage planten.
Mosvorming is het teken van uitputting van de grond.
Het komt voor op alle grondsoorten.
Ook op kalkrijke grond.
Vaak wordt er gedacht dat de grond met mos zuur is, maar dat kan wel maar hoeft niet.
Door het uitspoelen van de grond, raken de voedingsstoffen op.
Veel planten gaan dan slechter groeien, of staan stil met groeien.
Maar er zijn ook planten die dat juist prima vinden en wel goed groeien.
Je kunt dus niet zeggen dat mos slecht is voor je planten.
Het is alleen het gevolg van zeer arme grond en juist daardoor kunnen planten slecht gaan groeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@eddijst, heb jij ooit het advies gegeven om mos tussen de steen te verwijderen met een scheut azijn? of vergis ik mij?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja hoor dat is waar, neem een fles schoonmaak azijn en twee flessen water, doe ze in een gieter met broes en giet dat over de bestrating, weg onkruid, groene aanslag en mos. en dat voor nog geen 50 cent.
Tegen onkruid moet het wel zonnig weer zijn.
Alles is de zelfde dag nog dood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@eddijst, dank je wel. (er is dus niks mis met mijn geheugen ::)) Ik ga het nu gelijk al het mos en de groene aanslag te lijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja super spul voor heel weinig geld!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat de grond slecht is kan kloppen. 4 jaar terug was het maisveld, daarna platgereden tijdens de bouw. We hebben de hele tuin tot een meter diep om laten graven , en toen champignonmest erover, maar het blijft klapzand. In de kluiten uit de vorige tuin (zware klei) zijn gelukkig veel wormen,mieren en pissebedden meegekomen, want bodemleven hadden we ook totaal niet. Ik zal er op deze plek extra compost over strooien. Kan dat nu of pas in het voorjaar?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier in Zeeland, kan ik gratis compost krijgen van de gemeente, net zo veel als ik wil hebben.
Mogelijk kan jij daar ook aan komen.
Breng dit aan over de kale grond tussen de planten.
Een cm of 5 dik, gaat ook onkruidgroei tegen en houd het vocht vast.
kan je nu al doen.
Van de champignon mest van 4 jaar geleden is nu niets meer van over.
Probeer de keuze van planten aan te passen aan de grond, dat is simpeler dan de grond aan te passen.