Welke kas is geschikt voor het kweken van romatomaten, paprika's en pepers?

polycarbonaat of folie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Zelf heb ik een kasje van 2x3 meter. Aan de buitenzijde zit glas en aan de binnenzijde zit plastic folie. Door deze dubbele laag heb ik geen last van condens die op de planten kan vallen. In de lengterichting heb ik aan de zijkanten rijen tomatenplanten, die ik opbindt. Aan de bovenkant heb ik aan beide zijden een sterke geplastificeerde draad lopen en hieraan kan ik aan elke kant ong. 12 tomatenplanten laten opgroeien en als ze bovenaan zijn laat ik de opbinddraad nog een paar keer zakken. Achter de tomatenplanten staat aan iedere kant een rij paprika"s en ook pepers. Boven in de kas groeien ook nog 2 grote rode druivenranken en deze ranken zitten vast aan de sterke geplastificeerde draad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u wel.. hier kan ik zeker wat mee.

Andere antwoorden (1)

PE folie laat meer licht door dan glas en is dus erg gunstig voor een kas.
Maar er is een groot nadeel, er vormt zich gedurende de nacht regelmatig opnieuw condens aan de binnenkant van het dak en wanden.
Dat drupt op de planten en kan voor vooral tomaten nadelig zijn.
Polycarbonaat platen zijn strak, licht en sterk.
Het isoleert heel sterk,( is dubbel) waardoor er minder heftige temperatuurschommelingen zijn.
Het bestaat uit twee platen, die met tussenwandjes aan elkaar zitten.
Juist al die tussenwandjes, zorgen er voor, dat het licht wordt verstrooid en het in vrijwel de hele kas even licht is ( zeer belangrijk)
Ook gaat het veel langer mee dan folie, maar is wel duurder in aanschaf.
En als laatste er vormt nooit condens aan het dak en je tomaten blijven droog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank u wel voor het antwoord Eddijst. Dan kan ik dus beter gaan voor deze?
http://www.hettuinpaleis.nl/broeikassen/set-tomato-190-x-190-cm-laatste-op-voorraad-121.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ideaal is PVC - folie transparant. Onder PE-folie kan een temperatuursinversie ontstaan (binnen kouder dan buiten), onder PVC-folie niet. Dit heeft te maken met de absorptie (of omgekeerd de transparantie) van de golflengte in het verre IR-spectrum.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank voor je aanvullende informatie, ik vraag me nu af, is alle kassenfolie nu PVC.