kan ik nu al wilgen snoeien en de afgesoeide stukken planten zodat die weer uitlopen ?

ik beheer een terreintje waar ik met de natuur speel nu hen ik een hoop wilgen die gesnoeid moeten worden van het waterschap en heb op wat plekken plaats voor nieuwe bomen dit wil ik graag goed doen .dus alle hulp en advies is welkom

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (2)

Je kunt dat doen tussen november en februari, mits het niet sneeuwt of vriest.
Een goede beschrijving hoe je dit het beste kunt doen, vond ik op:
http://www.ezelhof.be/ezels-en-hun-omgeving/wilgen/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou het met sneeuw en vorst niet kunnen?
Zelfs de dikke stekken, kunnen de hele winter in de vorst buiten blijven staan en lopen na het planten toch prima uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
met sneeuw kun je niet goed zien waar de overige beplanting staat.
Bij vorst ko me nauwelijks de grond in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en bij vorst kun je de grond niet lekker aanstampen rond de nieuwe boom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dikke wilgentakken kunnen de hele winter boven de grond blijven staan, dus kan je wachten met planten totdat het weer dooit.
En ja, een dik pak sneeuw kan lastig zijn, maar het is niet onmogelijk.
Bijna alle soorten bomen kan je het hele jaar door snoeien.
Er zijn wat uitzonderingen in de maanden febr. tot mei.
Maar om deze tijd is de sapstroom al tot stilstand gekomen en kan je nu alle soorten bomen snoeien ( behalve pruimenbomen)
Snoeihout van polsdikte is uitstekend te stekken ( wilgen)
Neem stokken van minstens 2m lang en plant deze minstens een halve meter de grond in.
De grond vrij houden van grassen, dan zullen de stekken komende zomer wel 2 m groeien.