Is het mogelijk dat een treurbeuk kan omvallen die aan een waterkant staat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1K

Het beste antwoord

Lijkt me bijna niet mogelijk.
Een beuk heeft een oppervlakkig wortelgestel, dat net zo ver van de boom vandaan groeit als de boom hoog is.
De beuk is dus verankert in de bodem.
Indien de boom ziek zou zijn, kunnen schimmels de wortels aan tasten en kan de boom inderdaad omvallen, maar dat is zo met iedere beuk.
Maar een gezonde beuk zal niet omwaaien- vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat is mogelijk als de treurbeuk groot is en er dus een groot gewicht op staat. Dat risico haal je weg door 'm te toppen.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Amadea voor je informatie.Echter hoe kan ik een boom van 6 meter hoog toppen die aan een waterkant staat?
Amadea
9 jaar geleden
Daar huur je een boomspecialist voor in. Kijk in de gouden gids voor een in jouw omgeving.
Natuurlijk kan dat. Grond kan om de wortels wegspoelen waardoor de boom zijn "grip" verliest. Ook kan een boom aan de waterkant maar aan een kant vaste grond voor zijn wortels vinden. Een (storm) wind uit de verkeerde hoek kan dan plots fataal zijn.
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of wat dacht je van sneeuw op de takken...plons !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@LGA
Je hebt gelijk... ! Ik heb blijkbaar even niet opgelet bij het zoeken naar het juiste plaatje.