Hoe is de antharium plant giftig?

is het sap dat kan vrijkomen giftig of ook het aanraken van de plant zelf de bladeren bij aanraking bijvoorbeeld bij het plukken van dode bladeren

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
7.1K

Antwoorden (1)

In de dode stengels en bladeren is geen sap meer aanwezig, deze zullen niet zo giftig zijn. Bij Anthurium moet je vooral uitkijken met inslikken, of met je vingers in je mond stoppen na aanraking van alle delen van de plant

Net als de andere araceae bevat de Anthurium in heel de plant
calciumoxalaatkristallen, die men naaldkristallen noemt en die zich gedragen als
kleine fijne naalden. Deze kristallen zijn moeilijk oplosbaar. Van zodra men nog
maar gelijk welk deel van de plant inneemt, komt er snel een branderig gevoel
dat soms meer dan een dag aanhoudt. Dit symptoom kan gepaard gaan met
overvloedige speekselvloed, een branderig gevoel in de mond, keelpijn, buikpijn,
braken en diarree.