Waarschijnlijk aangetast door een of ander insect.
fremar
9 jaar geleden
Wat je ziet is schade veroorzaakt door een mineervlieg. Deze legt eitjes in de bladeren. De larven graven vervolgens gangen in het blad waarbij de taaie buitenkant van het blad in tact blijft maar daaronder alles afsterft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoewel, echt duidelijke gangen zie ik ook niet. Kan dus ook een ander insect zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit ontstaat door dat er na een lange periode van erg veel regen er ineens een periode is van vrijwel geen regen.
Hierdoor raken veel struiken al in de herfst tooi, door te stoppen met groeien en te gaan verkleuren.
Wat je dus nu ziet, is een erg vroeg herfst verschijnsel.
Volkomen onschadelijk voor de kornoelje, alleen erg vroeg.

Toegevoegd na 21 minuten:
Bij de Cornus is het een bekend verschijnsel, kan ook midden in een droge hete zomer gebeuren.