Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doen roestige vlekken op een eikenboom?

Ik heb een paar eikenbomen staan en het is me opgevallen dat bij 2 exemplaren op de bast een roestige vlek zit (bij de ene boom is deze vlek ongeveer 75 centimeter lang en 25 centimeter breed). Ik weet niet of het echt roest is of niet maar die kleur heeft het in ieder geval.

Mij vraag is; wat zijn dit voor vlekken? Geven dit soort vlekken aan dat de boom ziek is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, het zou kunnen dat de bomen ziek zijn. Het zou bloedingsziekte kunnen zijn.
Kenmerken van de bloedingsziekte zijn het aanwezig zijn van roestbruine tot zwarte vlekken, bloedingen en bastscheuren. Zonder behandeling zal de boom uiteindelijk geheel afsterven. Bloedingziekte tast niet alleen de kastanjeboom aan, maar komt de laatste tijd steeds meer voor op de de eik.

Bloedingziekte is niet een op zichzelf staande ziekte, maar wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren. Doordat de boom steeds meer verzwakt, wordt deze gevoeliger voor ziekten en plagen. De bomen kunnen nog wel gered worden met een speciale behandeling. Lees verder in de bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je waard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding