Is dit een taxus?

Waaraan is dat te zien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Overduidelijk te zien is het de xCupressocyparis leylandii.
In de volksmond leylandi genoemd.
Een zeer veel voorkomende conifeer.
Snelle groeier en daardoor goedkoop in aanschaf.
Deze soort groeit in waaierachtige platte takken, vooral goed te zien in de toppen.
De takken voelen zacht aan.
De kleur van de gewone soort is helder groen-

Een Taxus, heet geen platte takjes met heldergroene kleur, maar bijna stekelige naalden aan stugge bijna harde takken, ook de kleur is donker groen.
De toppen groeien in etage´s, dus telkens een recht stukje top, met daaraan een krans van horizontale takjes.
De taxus is een zeer matige groeier, vooral de eerste jaren.
Kan wel heel erg oud worden ook als hagen, groeit in zon en schaduw.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is erg lastig om te zien vanaf deze foto. De bomen staan nogal ver weg.

Misschien kun je op deze manier zelf bepalen of het een taxus is:
De taxus is een naaldboom met platte naalden en een puntje aan het uiteinde van de naald.
De vrouwelijke exemplaren hebben nu (eind zomer / herfst) rode besjes.
De mannelijke exemplaren hebben in het voorjaar (maart april) geel gekleurde bolvormige kegeltjes.
De bast en de takken zijn roodbruin.

En anders moet je even een detail-foto maken.