Hoe kan ik de bloeiende boerenhortensia die momenteel volop bloeit hetbeste drogen

Ik heb veel boeren hortensia's in onze tuin en die wil ik graag drogen.
2 jaar is het w.s. per ongeluk goed gelukt. Ik heb het nu twee keer geprobeerd maar ze verschrompelen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

het is mij goed gelukt door de bloemen in een vaas met een paar centimeter water te zetten, en niet meer bij te vullen.
rustig een tijd zo laten staan, en ze drogen perfect.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Rieneke voor je antwoord.
Drogen is een gelukstreffer zullen we maar rekenen

Andere antwoorden (3)

ze moeten in ieder geval volledig uitgebloeid zijn en dan bedoel ik niet de gekleurde blaadjes die het meeste opvallen, want dat zijn nepbloemen.
de bloemetjes zitten daartussen in en zijn slechts kleine knopjes. als die zijn uitgebloeid, de bloem afknippen en te drogen leggen. je moet er wel een beetje geluk bij hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de afgesneden takken ondersteboven te hangen op een droge warme plek (niet in de zon)
fremar
13 jaar geleden
Hortensiabloemen drogen

Na de bloei, in de nazomer, beginnen de bloemen van de meeste hortensia's te drogen. De kleur wordt donker, groenig. Dit is het moment om de bloemen weg te snoeien en te drogen. Enkele tips: -Snoei de bloemen best op een droge zonnige dag. Wacht niet tot 's avonds. -Verwijder de bladeren van de stengels. -Hang de bloemen op een droge, warme en donkere plek. Hoe drogen ? Door de afgesneden takken ondersteboven te hangen op een droge warme plek (niet in de zon !) Plaats de bloemen met stengel in een bakje of vaas met een klein bodempje water. Vul het water niet meer bij en laat de stengels rustig staan. Zet de stengels in een vochtige oasis-blok. Laat de blok verder uitdrogen. Je kan de bloemen ook zonder stengels afknippen en drogen door ze op kranten te leggen of in een bakje met een laagje droog zand. Zet ze op een warme, donkere plaats. Wil je de bloemen drogen en hun kleur behouden, dan snij je de bloemen af zonder stengel en leg je de bloemen op hun kop in een bakje met zand (bijvoorbeeld fijn zand dat je in de dierenspeciaalzaak kan kopen). Bedek de bloemen zachtjes met het zand. Het zand zal vocht onttrekken aan de bloemen.
- Fanny