Aan de hand van welke kriteria bepaalt men of tuinbouwgrond rijk, dan wel arm is ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Planten hebben mineralen nodig, de bekendste stikstof, fosfor en kali.
Van sommige mineralen heeft een plant zeer weinig van nodig, die groep noemen we sporenelementen. b.v. magnesium, zink enz.
Ook bevat de grond organisch materieel, of bestaat voor het grootste deel uit organisch materiaal, zoals de veengrond.
Rivierklei is een afslibsel van de bergen, vol met mineralen .
Het zelfde geldt voor zeeklei, maar daar zit als extra veel kalk in van de schelpen.
Dan is er nog zandgrond met kalk ( schelpen) alleen direct langs de kust en de zandgrond in b.v. het midden van het land, maar dan zonder kalk ( geen schelpen)
Het bestaat vooral uit silicium ( zand) heel weinig mineralen en weinig sporen elementen en ook geen of bijna geen organische materialen.
Dat zijn de armste landbouw gronden!
Behalve silicium, zit er vrijwel niets in.
Dus hoe meer er van de belangrijkste stoffen in zit, hoe rijker de grond b.v. ( Zeeland) en hoe minder er in zit hoe armer de grond b.v. ( Drenthe).