Ik heb witte druiven in mijn kas. Er zitten een paar goede aan. De rest is blauw, aangetast en ruikt. Wat is het en wat kan ik volgend jaar doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Deze aangetaste witte druiven zijn opengebarsten. Het gebeurt vaak tijdens juli tot oktober.

Je kunt het beste voorkomen door geen groeistilstand, evenwichtige watertoediening en geen te hoge zoutconcentratie te hebben en beter organische meststoffen in plaats van snelwerkende scheikundige meststoffen te gebruiken.

En verder kan het ook veroorzaakt worden door een schimmelziekte meeldauw, maar dan moet je ook witte aantasting op bladeren kunnen zien. Die kan ik op de foto moeilijk zien.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik zie ook sommige bladeren verkleurd met gele randen op je foto wat mij zorgen maakt. Het zou heel goed kunnen dat je ook bladchlorose hebt, wellicht magnesiumgebrek.

In dit geval geen te lage pH aanhouden, een te hoog kaliumgehalte kan de opname van magnesium blokkeren en een te natte grond kan gelijkaardige ziekteverschijnselen geven. Basalt- of lavameel stuiven op de bladeren.

Een organische meststoffen met bevattende magnesium zou hier veel helpen.