Groeien nieuwe graszoden ook goed als je ze over bestaande zoden heen legt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
31.6K

Het beste antwoord

Niet over de anderen heen leggen, dat wordt niets, altijd de grond eerst goed los spitten, egaliseren , aantrappen weer harken, mest toevoegen en pas daarna nieuwe zoden leggen.
Maar waarom zou je zoveel moeite doen?
Het bestaande gazon goed bemesten, dan komt het heus wel weer goed.
Is dat nu heel slecht met veel mos er in, dan heb je zoals bijna bij iedereen ,veel te weinig mest gegeven, doe je dat met de nieuwe graszoden weer, dan is het na een jaar weer net zo slecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, ik had ook de hoop dat een matig grasveld niet meteen verloren hoeft te zijn.

Andere antwoorden (7)

het lijkt me dat de nieuwe zoden het knap moeilijk krijgen als je ze over de oude heenlegt.
de nieuwe zoden moeten goed kunnen wortelen om aan te slaan.
in gewone aarde is het makkelijker om een wortelstelsel te ontwikkelen dan wanneer ze zich een weg door bestaand gras met bijbehorend wortelstelsel moeten banen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Nee, dat gaat absoluut niet werken. Graszoden moeten echt in een 'gespreid bedje' gelegd worden en de eerste weken nog extra water krijgen om goed aan te kunnen slaan.

De methode is om eerst het oude gras 'af te plaggen', dan de ondergrond bemesten en horizontaal maken, dan de zoden er op en flink aanduwen. Daarna de eerste 4 weken nog goed vochtig houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het maar zo makkelijk ; ik zit hier met een dikke tweehonderd meter mos waar ooit gras geweest moet zijn. Na het maaien van de lange bruine plaggen had ik een prachtig groen 'gazon', waarin echter nauwelijks een grassprietje te bekennen is. Daar helpt geen gazonverbeteraar meer aan, dus ik sta voor hetzelfde dillemma.

Graszoden echter slaan alleen maar goed aan op goed bemeste, schone, zwarte aarde. En niet op de hobbelige restanten van wat ooit een nu verwaarloosde grasmat is geweest. Die zul je dus ECHT eerst helemaal moeten afsteken en afvoeren. Het is even werk , maar dan heb je ook instant een sterk, nieuw, gezond gazon, waarvan de kosten relatief ook nog wel in de hand te houden zijn.

Kale plekken in een nog goed gazon kun je wellicht beter gewoon opknappen door ze opnieuw in te zaaien, te mesten en een mosbestrijder te gebruiken (alles in één te koop bij het tuincentrum als 'gazonverbeteraar') maar dat is per vierkante meter nog best kostbaar en het duurt lang voor het helemaal goed is. Is echt meer dan 10 -20 % van je grasmat over zijn houdbaarheidsdatum heen, dan is uithuilen en opnieuw beginnen toch in de regel de beste en snelste oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mesten, mesten en mesten en je gazon is weer prima en natuurlijk optijd maaien, minstens een keer per week,als het goed groeit liever twee keer.
Als de grond uitgeput is en je legt er nieuwe zoden over, dan blijft je grond uitgeput, dus weg geld!!!
begin nu met goedkope kunstmest 12 10 18 of wel N P K, kan je zelf geen kunstmest strooien, laat het dan doen, anders is de schade straks nog veel groter en zie je voor Aug. geen groen sprietje meer, daarna organische mest b.v cultaira en ja dat kost geld en je moet het wel 3 keer doen deze zomer.
Wil je meer weten laat het me dan even weten.
Het lukt wel onder voorwaarde dat de nieuwe laag dik genoeg is , maw een substratum van een 15 cm met goede teelaarde. Ik heb de test gedaan : het oude gras wordt snel bruin en verrot en de regenwormen woelen het gras voor jou om. Nogmaals alleen als je goede aarde gebruikt met een perfekte ph en dik genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wordt je hele gazonnetje dus wel zo'n 20 cm. hoger. In mijn geval zou het dan te hoog worden en gaan afwateren op de omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Stippel: Inderdaad, echter in bepaalde delen van Nederland klinkt de grond constant in en moet je sowieso om de zoveel jaar de grond aanvullen (bv alexander polder Rotterdam ca 2 cm / jaar uit eigen ervaring, streek rond Reeuwijk heb je ook verzakking en dus ook andere veengronden)
Op die gronden is dit dus een acceptabele methode
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, de grond ophogen is bij ons alleen maar gunstig.
wij liggen niet alleen onder de zeespiegel, maar mijn vorige tuin lag ook lager dan het grondwaterpeil... kweek je bloemkolen op je volkstuin? nee, goudvissen!
Nee dit lukt helemaal niet. De wortels van de nieuwe graszode kunnen geen direct contact maken met de aarde
en zullen verstikken en uit drogen. Dus! zeker niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat lukt nooit door de samenstelling van de oude graszoden zal deze snel verzuren wat weer extra mosgroei zal genereren verder is de oude grasmat te dicht en gaan de wortels rotten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zal niet lukken.
de wortels moeten zich ergens aan hechten immers.