Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke dieren eten bramen?

Er zijn nu heel veel bramen te vinden in het bos. Waarom worden die niet opgegeten door dieren? Hebben vogels misschien teveel last van de stekels van de struik?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
10.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Verschillende vogelsoorten, vliegen, wespen, muizen, de das en de vos eten bramen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toch gek dat er dan nog zoveel hangt. Niet erg natuurlijk, dan kunnen wij mensen er ook van genieten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat veel van die dieren de overrijpe bramen eten, die er af vallen, hebben ze meteen minder last van die stekels ;). Verder zie ik ook nog wel andere vruchten in het bos voor de dieren, zoals vlierbessen.
Inderdaad beschermen de stekels de struik tegen allerlei grazende dieren. Vogels lusten wel bramen, maar nou ook weer niet zo graag dat de struiken tegen hen beschermd moeten worden. Toch wel voldoende om te zorgen voor vermenigvuldiging: de pitjes worden door vogelpoep verspreid, en daardoor komen er soms op rare plekken braamstruiken te staan. Bijvoorbeeld in de stad, op muren of op knotwilgen. En ook insecten zuigen graag het zoete sap uit rijpe bramen.
Je kunt het best bramen plukken die boven je heup komen, want lager hangende bramen kunnen bijvoorbeeld ondergeplast zijn door dieren. De bramen die lager dan je heup hangen kun je wel koken om er jam van te maken.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk om de bronnen te lezen. Ik durf wel bijna geen bramen meer zo van de struik te eten. Eigenlijk moet je ze dus thuis eerst wassen. Zonde. Het is juist zo leuk om al wandelend in het bos telkens even een braam te eten. Zo deden we het vroeger ook.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding