Hazelaar verliest almaar noten:is dit normaal??

Mijn hazelaar droeg enorm veel nootjes dit jaar, maar gedurende de hele zomer is hij nootjes verloren en nu staan er al bijna geen meer op. Hoe komt dit??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dit jaar bij mij ook zo. Ik denk dat het aan het weer ligt.

Het beste antwoord

Afgelopen voorjaar en zomer waren de weersomstandigheden zeer extreem.
De bloei en de bevruchting was zeer goed, dus zaten er veel noten aan.
Daarna waren er enkele perioden, die zeer nat waren maar ook zeer droog.
Door deze combinatie, hadden veel bomen een groeistoornis en lieten veel van hun zaden/ noten weer vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het mechanisme bij fruitdragende bomen (dus ook noten) werkt zo dat de boom zelf het nodige afwerpt als er (te) veel aan zit. Dat mechanisme kan doorschieten en dan gaat het grootste gedeelte er dus af zoals je gemerkt hebt.
Oplossing: zodra de eerste nootjes komen begin dan met uitdunnen, er af plukken dus.
Per soort boom is het verschillend hoeveel er mag blijven zitten maar da's vaak ook een kwestie van uitproberen.