Hoe maak je je tuin mosvrij ?

We hebben heel veel mos in onze tuin zowel in het grasveld als in de borders.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
13.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je borders kun je het gerust laten staan, waar mos groeit, groeit geen onkruid, scheelt je een hoop werk, onkruid opruimen.
Ja ik vind mos mooi, dus ik stoor me er niet aan.
Dus ik weet niet hoe je het weg krijgt.
Maar meschien helpt kalk strooien al wat.
En vogels gebruiken het vaak als nestmateriaal, en plukken het uit het gazon, dus als je nog even wacht, ben je er dadelijk meschien van zelf van af ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorige week voor het eerst gemaaid, en onder de restanten van de grasmat een gigantisch mosveld aangetroffen, dus ik volg deze vraag met belangstelling - al weet ik helaas het antwoord al. Ik geef toe dat mos heel mooi is, heel groen ook, maar het is heel kwetsbaar en je kunt er eigenlijk niet op lopen, en dat is wel de bedoeling. Het mos laten liggen betekent dus straks allemaal bruine en zwarte zompige plekken in mijn gras.

Het beste antwoord

Mos is een verzamelbegrip voor honderden soorten mossen, die tot heel verschillende groepen behoren en sterk uiteenlopende eisen stellen. Er zijn mossen die uitsluitend in bomen groeien, of zelfs alleen op stammen van eiken, of op stuifzanden.
Wanneer je mos in de tuin hebt kan dat verschillende oorzaken hebben. Wanneer je last hebt van levermos dan kan idd zoals het antwoord hierboven zijn dat de met de waterhuishouding op die plek niet goed gesteld is. Ze groeien namelijk op sterk verdichte grond. De beste manier om levermos te bestrijden is dan ook de bodem op die plek te verbeteren. Het losmaken van de grond is de eerste stap. Daarnaast is het zaak de bodem te verbeteren met grof zand, om de drainage te bevorderen, en organisch materiaal om de algehele structuur losser te maken.

Mos heeft om tot ontwikkiling te kunnen komen twee dingen nodig; - het moet gedurende een bepaalde tijd (soms maar kort) voldoende nat zijn voor kieming en vestiging en er moet voldoende licht zijn.

Vaak word er bij bestrijding van mos kalk aangeraden.
Dit helpt in veel gevallen maar er zijn zowel zuurminnende als kalkminnende mossen.
Voor de verdelging van het mos kan gebruik worden gemaakt van ijzersulfaat.

In de eerste plaats is zorgen voor optimale groeiomstandigheden goed voor het gras en voorkomt mosvorming.
Lichtconcurrentie is een belangrijke factor om mosgroei te beperken, en de voor een goede grasgroei noodzakelijke open bodemstructuur beperkt de mogelijkheden voor de vestiging van mos.
Belangrijk is dat de grasmat niet te kaal de winter ingaat, omdat gras gedurende een periode van minstens 4 maanden niet groeit en daarmee ´weerloos´ is.
Verticuteer regelmatig en verwijder mos en onkruid of pas correct een biologisch bestrijdingsprogramma toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben het mos bestreden met ijzersulfaat omdat kalk geen optie meer is. Verder is dit antwoord in alle opzichten het beste omdat het voldoet aan alle eisen zoals het gras niet te kort maaien, licht, bodemstructuur etc. Heel hartelijk bedankt voor dit antwoord en zijn zo op het goede anti-mospad gekomen. Janny

Andere antwoorden (4)

Mos ontstaat meestal omdat de grond niet meer OPEN is. Die is dichtgeslibd door intensief gebruik of doordat er teveel maaisel is blijven liggen.
Dit heet vervilting. Het gras verstikt en het mos grijpt zijn kans en neemt de plaats van het gras in.
Om te zorgen dat je het gras niet verstikt, moet je altijd bladeren van het gazon verwijderen. Die kun je dan mooi in de border gooien als bemesting.

vervolgens anti mosmiddel
en verticuteren

zie verder link voor stappenplan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het beste eerst verticuleren daarna bestrooien met ijzersulfaat ongeveer 10 dagen wachten daarna opnieuw verticuleren.
Door de ijzersulfaat sterft de mos uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal heeft mos het meeste kans op schaduwrjke plaatsen. Daar groeit het gras minder, en dan grijpt mos zijn kans. De bomen/ huizen in de omgeving die voor schaduw zorgen kan je niet weghalen denk ik.

mos kan je goed verwijderen met de verticuteerhark.
en dan kalk strooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mos ontstaat door uitputting van de grond, doordat de graswortels en de boomwortels meer meststoffen opnemen als jij weer in de tuin strooit, er ontstaat dus een soort roofbouw in je tuin.
Gazon voldoende en vooral optijd bemesten en je mos is weg, de borders, de grond los maken, laagje potgrond er over en een goede organische mest B.V. culterra.
Gazon liefts iedere maand mesten, afhankelijk van de mestsoort.
De borders gedurende het groeiseisoen, nog 1 of 2 keer bemesten.
LET OP ! strooi nooit geen zeer giftig mosdoder!
Altijd de oorzaak aan pakken en niet de gevolgen.