Een koivijver is een sterk vervuilend systeem.
Door een bepaalde manier van filteren, worden sommige stoffen afgebroken, omgezet of gebonden aan andere stoffen.
Ik ben een grote voorstander van een biologische filter voor koivijvers.
Zonder gebruik van een UV lamp.
Maar ondanks dit alles, bouwen sommige stoffen zich verder op en door het gebrek aan een weelderige plantengroei, worden veel stoffen ook niet opgenomen.
Silicaten zijn vaak de oorzaak van de vorming van kiezelalgen en zijn een signaal dat er iets niet goed is.
Regelmatig een deel van het water verversen is meestal de oplossing.
b.v. een derde van het water er uit en vers water weer terug.
En natuurlijk de belangrijkste waarden van het water regelmatig meten en bijsturen.