hoeveel brandhout heb ik nodig?

Voor een bruiloft ben ik gevraagd brandhout te regelen. Gedurende de dag 13:00 tot 02:00 een redelijk vuur met varken erboven aan het spit. Vanaf 22:00 tot 2:00 vier huisvuurkorven erbij.

Kan iemand inschatten hoeveel big bags of kuub gezaagde pallets ik nodig heb hiervoor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
8.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou wel even testen of het hout van de pallets niet teveel spat e.d.
Zou zonde zijn als de gasten hun kleding weg kunnen gooien..
jc54
9 jaar geleden
Onder een varken aan het spit maak je geen brandend houtvuur. Hiervoor maak je een vuur van kolen, waarvan de vlammen doven en je alleen gloeiende kolen over houdt. Voor het toevoegen van smaken ga je natte houtsnippers gebruiken, om verschillende rooksmaken te verkrijgen.
Als je niet bekend bent met een varken aan het spit, laat dan een professional komen, zeker op een bruiloft waar niets mis mag gaan.
Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jc54: prima tips,
het kan wel naast een open vuur:
http://www.freewebs.com/varken-aan-spit/

Antwoorden (2)

Dat gaat behoorlijk wat hout kosten. Voor een uur heb je al heel wat hout blokken nodig, ongeveer 5 tot 15 blokken (licht aan het soort hout). Het beste hout wat jij kan gebruiken is ovengedroogd brandhout (Dit zijn blokken van 26 tot 30 cm). Je gebruikt ongeveer voor een goed vuurtje 8 blokken per uur. Dus van 13:00 tot 22:00 kost je het al 72 blokken hout. Van af 22:00 komen er nog 3 vuurkorven bij, dus komen er nog eens 64 blokken hout bij. Dat worden dus 164 blokken hout. Dan heb je ongeveer 1 à 2 kuub hout nodig. Maar dan heb je ook echt meer dan genoeg.

http://www.emob4garden.nl/ovengedroogd-brandhout-gemengdhardhout-1m.html?gclid=CjwKEAjw0ueeBRCmhozc-_DRrlUSJABihBEE9Lelb_PG3D8L9pyyUTm5-PhQDOOxXuNO5n4IHdGamhoCZEHw_wcB

Op deze site heb je heel goed hout. Het is ovengedroogd en gemend. Er zitten 2 soorten hout in. 1 soort hout doet er langer over voordat het helemaal verbrand is (Berkenhout). Dat andere soort verbrand sneller dus geeft meer warmte vrij (elzenhout)

Ik hoop dat ik jou hiermee geholpen heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
0.75 stere voor het spit. (in 2e bron staat hoeveel een stere is)
Dis is wel zeer afhankelijk van de omstandigheden, op een winderige dag heb je veel meer nodig.
En van de manier van stoken:
direkt: spit boven het vuur
indirect: spit naast het vuur. (dit kost meer hout)

Die vuurkorven: ook nogal afhankelijk van het weer:
Als het 's avonds koud wordt wil je meer vuur, of is het vooral voor de sier?
Waait het dan brandt het veel sneller.
Zitten er vuurtje stokers tussen de gasten, dan kan het snel gaan met het hout.
1 strak gestapelde kuub moet genoeg zijn.