Als je ze in een pot koopt, kan je dit heel de lente en zomer en najaar doen. In de lente heb je meer kans dat ze aanslagen omdat het vochtiger is, in de zomer moet je voldoende water geven als het droog is en in het najaar moeten ze nog kunnen wortelen voor ze gaan rusten in de winter. In de winter zijn je varens verdwenen, maar in maart komen ze toch weer te voorschijn. Het hangt ook af welke soort varens je kiest, er zijn ook varens die je enkel in de zomer in een pot kan buitenzetten, die niet winterhard zijn voor dit klimaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Varens worden altijd in pot gekweekt, dus kan je die altijd planten.
Wel heel erg belangrijk is de grond zelf waar je in gaat planten.
Is dat droge arme zandgrond, dan zullen ook de varens die gekweekt zijn in de potgrond erg snel verdrogen en dood gaan.
Is dat kalkrijke klei grond, dan zullen de meeste van de varens ook dood gaan, ze verdragen geen kalk (enkele uitzonderingen)
Is dat veengrond, dan zullen de meeste soorten het erg goed doen.
heb je geen veengrond, dan een emmer tuingrond er uit en een emmer potgrond er in terug, hierin kan altijd probleemloos een varen geplant worden.