Mag je een dakplantaan tussentijds bijsnoeien?

De boom is erg groot geworden en zou de takken die naar boven groeien een stuk willen inkorten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Het beste antwoord

De hoofdsnoei van de dakplataan valt in februari, in juli worden vaak nog omhoog groeiende takken die het beeld verstoren, verwijderd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een plataan snoeien is niet moeilijk, maar kost wat tijd. Het enige wat je hoeft te doen is alle opgaande twijgen van de dakplataan te snoeien. De dunne twijgen kun je afknippen met een snoeischaar, voor de dikkere takken gebruik je een goede snoeizaag. Zorg ervoor dat je gereedschap altijd scherp is. Dat maakt het dakplataan snoeien makkelijk en geeft het mooiste resultaat.

Toegevoegd na 9 minuten:
De dakplataan is een stevige parasolboom waar het heerlijk onder vertoeven is. Deze snelgroeiende boom vraagt wel wat aandacht. Op tijd snoeien is een vereiste. Staat graag in de zon op een wat drogere plek. Een dakplataan kan een doorsnede krijgen van wel 6 meter!
De bladeren zijn frisgroen en wuiven uitbundig in de wind. Omdat de bladeren zo groot zijn geeft deze soort al snel voldoende schaduw. Nauwelijks ziektes of gebreken bekend. Zeer sterke boom die bekend staat om zijn weerstand tegen luchtvervuiling. Voorbeeld: Heel de stad Parijs staat vol met platanen!
Z512099
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Plantaan kan en mag je het hele jaar door snoeien, dus nu ook.
Bijna alle soorten bomen kan je ook in de zomer snoeien.
Er is geen enkel risico.