Welke bestrijdingsmiddelen kan ik het best gebruiken tegen insecten in mijn tuintje?

Ik heb nu een tijdje een tuintje waar ik o.a. sperziebonen, radijsjes en andere groenten in kweek. Helaas eten slakken vaak hele planten op en zwermen overal spinnen en pissebedden rond.
Mijn tuintje hoeft niet biologisch te zijn sinds het enkel voor eigen gebruik is dus nu vraag ik me af, wat kan ik hier voor middelen tegen gebruiken en waar kan ik dat kopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Voor slakken kan je EscarGo van Ecostyle strooien, te koop bij ieder tuincentrum.
Deze korrels zijn niet schadelijk voor vogels egels, en andere dieren.
Spinnen en pissebedden doen geen enkel kwaad.
Luizen kan je wegspuiten met een flinke waterstraal.
Spint kan je bestrijden door meermaals te spuiten met gezeefd tabakswater (niet vlak voor het oogsten uiteraard, een kleine twee weken voor de oogst is prima).
Die ellendige taxuskevers die alles opeten kan je bestrijden met aaltjes van Ecostyle, te bestellen via je tuincentrum.
Rieneke1
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tegen slakken kun je korrels gebruiken, spinnen zijn niet schadelijk voor je groentes, zij leven van insecten
9 jaar geleden
Het schijnt dat slakken gek zijn op Chinese kool. Als je er daar een paar van in je tuin zet eten de slakken alleen dat en laten ze de rest met rust.

bron: Maarten het hart van tv programma Maartens moestuin
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zet je heel vroeg chinese kool in je tuin, dan zijn er nog geen slakken.
Ga je eerst eens verdiepen in de insecten die je in je tuintje kan vinden.
Spinnen eten/ vangen andere insecten, dus zijn ze alleen maar nuttig.
En verder loopt/ kruipt er van alles door je tuin, die totaal geen kwaad kunnen.
Slakken kunnen sla opeten, daar kan je van Ecostyle korrels voor kopen die niet giftig zijn.

Kweek je groente biologisch op, geef uitsluitend een goede organische mest en geef op tijd water.
Zaai op tijd en plant op tijd.
Dan heb je vrijwel geen last van schadelijke insecten.

En heb je ergens last van, zoek dan eerst uit waar je last van heb, pas dan kan je daar het juiste middel voor toepassen.
Maar begin niet met gif, je weet er nog zo weinig van af, straks ben je ziek van je eigen tuin.
Zoek op de site van Ecostyle die heeft van alles op biologische basis, dus onschadelijk.
Koop een goed boek over de groentetuin, want er is heel veel te leren.