wat te doen tegen mollen?

Hallo,

We hebben een probleem, ons achtertuin ligt vlak aan een weiland, er zit alleen nog een slootje van 1 meter breed tussen.
Onze buren hebben last van mollen, eerst aan de slootswal maar nu ook in het gras in de achtertuin, en dat werd/word steeds erger.
Tot op heden hadden wij er nog geen last van, maar nu wel.
Het zijn nog niet zulke grote molhopen maar ons gras stond op een plek wel al wat omhoog.
(Zie foto)
Ik heb ze dicht getrapt, alleen was dat wel zo verstandig?
wat kunnen we hier tegen doen?

Groeten Martin

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

1:Hoe zorg je dat de mollen van de buurman niet in jouw tuin komen?

Anti-mollengaas: dit gaas wordt direct geplaatst onder de graszoden. Zo is het onmogelijk voor de mol om naar boven te komen in jouw tuin. Aan de rand van de tuin laat je het gaas best een paar centimeter naar boven komen om te vermijden dat ze zo de tuin betreden.

Of een mollenplant: er bestaan aromatische planten (keizerskroon, een frittilariasoort), waarvan de wortels een bepaalde geur verspreiden in de grond. Je kan de tuin afbakenen met zo’n planten.

2:
Mollenklem: je kan ook mollenklemmen plaatsen in de graafgangen of molshopen. Let wel op in welke graafgang je een klem plaatst. Er zijn 2 verschillende soorten: losse rit-gangen en echte graafgangen.

Een losse rit ziet eruit als een opgehoopt tunneltje, verwar het niet met woelratten. Het zijn vluchtwegen van jongeren die het nest verlaten, mollen die moesten vluchten of mollen die een paringspartner proberen te vinden. Deze gangen worden meestal maar 1 keer gebruikt, dus het heeft geen nut om daar een klem te plaatsen.

Je probeert het best de grond rond de molshoop te doorboren, met een ijzeren staaf, om een gang te vinden. Zorg er zeker voor dat er geen zonlicht in de gang kan. Mollen kunnen perfect licht en donker onderscheiden, dus dan komen ze niet in de buurt van de klem.
fremar
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tegen mollen is niets te doen al roept men van wel. Sommige mensne zetten lege flessen omekeerd in de grond, of het echt helpt is de vraag en die flessen zijn ook geen gezicht. Voortaan kan je Keizerskroon planten en hyacinten, daar hebben ze een hekel aan. Er zijn ook mensen die mollenklemmen zetten, maar dat is behoorlijk wreed. Een gat dichttrappen is zinloos. Mollen hebben namelijk een heel systeem van ventilatiegaten en gangen om water af te voeren, verder slaapruimtes en nesten. Als zodanig doen ze eigenlijk niets kwaads behalve her en der een molshoop maken; ze ventileren je grond goed en houden het los en eten allerlei vervelende beestjes -larven van van allerlei insecten- waar je anders last van zou hebben. Het beste is je schouders ophalen en ze maar laten begaan. Ze verdwijnen vanzelf. Het zijn nuttige en aandoenlijke beestjes en die hoopjes losse aarde, nou en?