Voor het eerst in jaren heb ik verdroging van de bloemetjes aan de net gevormde druiventrossen. Niet bij alle wijnstokken. Mogelijke oorzaken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Bij mijn druiven heb ik dit nog niet gezien en deze heb ik toch al tientallen jaren. Momenteel blijf ik wel steeds snoeien. Heb ik een tak waar 2 trossen aan komen dan knijp ik de top er uit. Dus ik blijf constant aan het snoeien. Misschien is dit de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jasser, bedankt. Dat snoeiwerk heb ik ook bijgehouden. Ik vroeg me zelfs af of ik misschien teveel weggebroken heb, maar 1 tros heb ik steed laten zitten met daarboven 2 of 3 bladeren. Ik vond op internet dit: Regenvlagen en stormwind kunnen de ontwikkeling nadelig beïnvloeden en er voor zorgen dat de latere productie terugvalt. Dit vruchtverlies noemt men in Frankrijk ‘coulure’. Door koud en natte weersomstandigheden blijven de bloemetjes gesloten. Het stuifmeel kan zijn werk niet doen, de bloemetjes blijven onbevrucht. Ze verdrogen en vallen af. Zie: http://www.smaakvanwijn.com/is-het-nu-millerandage-of-coulure/ Zoiets staat ook op: http://www.markvanduijnwijnen.nl/in-de-wijngaard!-de-ontwikkeling-van-de-druif,30.html Daar worden lage temperaturen, chlorose (ijzertekort) en/of gebrek aan fotosynthese genoemd. Hoe dan ook, de opbrengst zal dit jaar zeker 50% minder zijn.