wat kan ik doen als mijn gras niet onhoog groeit maar is gaan liggen??

Als ik met de verticuteer hark bezig ben, zie ik dat het gras in sommigen delen groeit over de grond, dus gewoon is gaan liggen.
Wat kan ik doen???

Picture for question
9 jaar geleden
in: Tuin
12.5K

Het beste antwoord

Het gras is misschien te lang geweest toen je ging maaien of er over hebt gelopen. Daardoor is het tegen de grond gedrukt en zijn de stengeltjes onderaan geknakt. Door het gewicht van het langere, liggende gras gaat dat soms niet vanzelf weer de lucht in. Of het is tegen de grond gedrukt (over gelopen of door harde regenbui) toen het gras nat was. Het kan dan aan elkaar gaan plakken en daardoor niet weer omhoog komen.

Wat je kunt doen is het omhoog harken en afknippen, met een scherpe heggeschaar, speciale gras(kanten)schaar, of gewoon met een huis-tuin-en-keuken schaar. Let wel op dat er geen zand in je schaar komt, dan is 'ie snel bot. Is het gras vochtig, dan eerst omhoog harken, of met je vingers iets omhoog halen. En laten luchten. Pas knippen als het gras droog is, anders krijg je geheid ruzie met de schaar en het plakkende gras.

Is het gras weer eenmaal kort genoeg voor de maaier, dan lost het zich verder vanzelf op. Is er een kale plek ontstaan onder het liggende gras, dan kun je die opnieuw inzaaien, of als je iets meer geduld hebt gewoon wachten tot het vanzelf weer dichtgroeit.

Om het in het vervolg te voorkomen moet je dus het gras niet te lang laten worden voor de maaier, of misschien de maaier anders afstellen. Niet lopen over lang gras, zeker niet als het gevroren heeft. In de winter bevriezen de cellen in de grassprieten, waardoor de celwanden breken als je over het gras loopt. Niet elk soort gras heeft hier evenveel last van, dat van jou mogelijk wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Angelina675
9 jaar geleden
Ik kan geen foto's meer toevoegen op mijn vraag over gras?
Hoe moet ik dat doen???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ziet er inderdaad naar uit dat het gras te droog is geweest. Als er bomen bij het gras staan, let dan na een regenbui op of er ook onder de bomen voldoende water is gevallen. De bladeren kunnen behoorlijk wat tegenhouden en de boom zelf haalt ook veel vocht uit de grond. Ondanks de regen kan het dus toch nodig zijn om ter plaatse te sproeien.
Het liggende gras is nog wel iets langer dan het rechtopstaande gras. Pas maaien als het gras helemaal droog is, anders drukt de maaier het te makkelijk weer terug op de grond, waar het blijft 'plakken'. Je kunt het ook in verschillende richtingen maaien, zodat de maaier het gras beter overeind trekt.

Andere antwoorden (1)

Er zijn veel soorten gras.
Normaal gezien bestaat je gazon uit verschillende soorten, die allemaal hun eigen eigenschappen hebben.
Soms zijn de onderlinge verschillen wel erg groot, mede veroorzaakt door schaduw of zon.
Je kunt hier dus niets aan doen, maar waarom zou je ook, het is toch groen.
Wel geef het gazon op tijd mest, liefst maandelijks, of bij een langdurig werkende meststof minder vaak.
Dit is veel belangrijker dan verticuteren.

Toegevoegd na 5 uur:
Aanvulling: tijdens wat langer droog weer, kunnen er plekken ontstaan met verdrogingsverschijnselen in het gazon.
Het eerste wat je dan ziet, is het veranderen van kleur, van grasgroen naar blauwgroen.
Later gaat het gras ook slap hangen, dus op de grond liggen zoals jij beschrijft.
Mocht dit de oorzaak zijn, dan zijn die problemen de komende dagen over, door de regen van de afgelopen dagen.
Meestal duurt het een klein weekje.

Toegevoegd na 17 uur:
Je foto nu gezien, lijkt het inderdaad op droogte van het gras.
Want de kleur is niet goed en het gras is te spieterig./ dun
Maar ook is de grond te arm, dus zou ik snel met mesten beginnen, zeker nu het regent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maandelijks je gazon bemesten? Boeren doen dat met hun gras, omdat ze graag zo vaak mogelijk willen maaien per jaar. Ik wil mijn gazon in de tuin liefst zo weinig mogelijk moeten maaien. Ik heb nog nooit, in 8 jaar dat mijn gazon er ligt, meststof gebruikt en ook nooit nodig gehad. Misschien is dat in een stadstuin met arme, uitgeputte grond wel anders. Maar vraagsteller heeft last van liggend gras, de kans is groot dat dat gras te lang is geworden of te laat is gemaaid. Met mesten zou het probleem alleen maar groter kunnen worden. Het is per situatie verschillend of mesten en/of verticuteren zin heeft en nodig is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja immi voor een deel heb je gelijk, maar ik moet maar in schatten wat de vraagsteller van zijn gazon verwacht.
Indien je een gazon wekelijks of meer maait het onderhoud zoals dat zou moeten, ontstaat er na een jaar of 5 een groot te kort aan voedsel in de grond.
Dat komt omdat telkens dat graas weer moet aangroeien, hierdoor pleeg je roofbouw op de grond.
De grond gaat dicht slaan, onkruid krijgt de kans, vooral paardenbloem, madeliefje en weegbree.
Ook ontstaat er vaak veel mos.
Alles is ook afhankelijk van de grondsoort, hier op de zeeuwse kleigrond, is veel voedsel aanwezig in de grond zelf.
Woon je in het Gooi of Drenthe op de arme zure zandgrond, dan groeit zelfs het gras nog amper zonder mesten Maar als het je niets kan schelen dat het gazon niet is wat men verwacht, hoef je niet te mesten, geen kalk te strooien, niet besproeien, nooit verticuteren, en dat gaat wel, maar dan moet je ook geen roofbouw plegen op de grond, dus zo min mogelijk maaien.
Zit je ook nog op redelijk voedzame grond, dan ontstaat er ieder jaar door het ecosysteem voldoende voedsel, dus hoef je nooit te mesten.
Heel vaak gaan wilde grassoorten, de gekweekte soorten verdringen en dan ontstaan er soorten waarvan de bladeren plat op de grond liggen.
Dus schat ik in, dat het gazon van de vraagsteller, ernstig is verwaarloosd, dat het vol zit met wilde grassoorten, onkruid en mos.
dan heeft verticuteren geen enkele zijn, maar de oorzaak is te kort aan voedsel, dus daar moet je daar wat aan doen
Angelina675
9 jaar geleden
ik onderhoud juist het gazon heel goed,,maar waar kan ik een foto plaatsen?
Op deze site lukt het niet???
Groet Angelina
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je foto staat er nu.
gazon onder berkenbomen ziet er vaak ook zo uit.
Berken halen alle vocht en voeding uit de bovenste toplaag.
Verder ziet je gazon er inderdaad goed onderhouden uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad afhankelijk van hoe vaak je wil maaien, of je het maaisel laat liggen, de grondsoort en wat je van je gazon verwacht of bijmesten nodig of nuttig is. Ik doe het dus nooit, en de paardenbloemen doen hier ook hun best, en niet alleen in mijn grasveld. Die verwijder ik meestal wel. Maar madeliefjes beschouw ik niet als onkruid, die vind ik juist leuk in het gras, maar die heb ik nauwelijks! Ik heb alleen maar wilde grassoorten, gezaaid van zaad dat in ik in bermen heb verzameld. Mijn tuin is nagenoeg gratis ingericht, met planten uit verzameld zaad, stekjes en mooie rozenstruiken die ooit verpieterd waren en iemand had weggegooid. Ik gebruik nooit gif en ook nooit meststoffen, ook niet voor rozen en bloeiende planten. Wel maak ik zelf compost van mijn gft en dat gaat elk najaar over de tuin. En dan allemaal op de 'arme drentse zandgrond'. Ik verbaas me toch elke keer weer hoe erg men gewend is om overal allerlei kunstmatige middeltjes voor te gebruiken, om puur natuurlijke processen te willen beïnvloeden. Voor het perfecte gladgeschoren, egaal groene gazon is het misschien wel noodzakelijk, ik heb meer ervaring met een wat natuurlijker gazon. Ik maai in deze tijd wel 2 keer per week, maar niet elke keer alles tegelijk. Altijd een paadje om over te lopen, met wat rondjes of randjes die dan korter zijn dan de rest. Week later dan andersom, zodat het nergens echt te hoog wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja immi, zo zie je maar, iedereen verwacht iets anders van zijn grasveldje.
De meeste willen een gazonnetje zoals in de folders staat en liefst groener dan bij de buren.
Het zijn gekweekte soorten, dus veel gevoeliger dan de lokale inheemse soorten gras, zoals bij jou.
natuurlijk heb je in dat mooie Drenthe weinig madeliefjes, want die houden van en kleffe dichtgeslagen grond waar de grassen meestal maar slecht bloeien.
Paardenbloemen hebben een penwortel en kunnen het vocht uit de Drentse grond van diep omhoog halen.
Hebben ook bijna geen stikstof nodig.
Ik zelf ben een echte natuurfreek en zou veel verder gaan dan jij.
Ik zou in het gazon kaardenbollen, Griekse Alant, lupine enz. planten en in de schaduw hangende zegge en veldbies, dan alles laten verwilderen.
Wat jij nu doet is een beetje nep natuur, iets ergens tussen in.
Maar het is fijn hier op GV iemand te ontmoeten die gelukkig niet van die supergroene en afgelikte gazonnetjes houdt