Hebben dazen een hekel aan bepaalde planten of bepaalde vogelsoorten?

Wij wonen in het buitengebied waar je bepaalde tijden van het jaar niet normaal langs de weg kan lopen zonder aangevallen te worden door soms hele zwermen Dazen, het vreemde is dat zodra we ons eigen terrein op lopen er binnen 10 meter geen Daas meer te bekennen is.
Soms zitten we op ons terras zonder last van dazen te hebben terwijl er wild om zich heen slaande wandelaars voorbij komen om de etters weg te houden. Het ligt in ieder geval niet aan ons luchtje want ook als we bezoek krijgen staan die eerst aan de weg te meppen en hebben bij ons in de tuin ineens geen last meer.
Wij hebben nog niemand gevonden die dit kan verklaren.

Het heeft misschien niets met elkaar te maken maar dit jaar zijn er bizar veel processierupsen bij ons in de buurt, in 70% van de eiken aan de weg zitten kleine of grotere groepen.
Zelf hebben wij ook 3 grote eiken in de tuin maar in niet 1 is ook maar 1 rups te vinden, vreemd, we snappen niet hoe dat kan.

Toegevoegd na 10 minuten:
Wij gebruiken geen bestrijdingsmiddelen, de tuin is vogelvriendelijk met veel inheemse planten en bomen, er zijn dan ook heel veel vogel(s)soorten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
6.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Herkenbaar! thuis hebben we geen last, maar als we van huis fietsen of lopen wel. Vooral als we langs paarden in de wei komen of in het bos.

Het beste antwoord

Dazen kunnen niet ruiken (neemt men aan) maar lokaliseren hun 'bloeddonor' op zicht en warmte. Ze gaan vooral af op warme en bewegende (!) voorwerpen. Als jullie de hele dag door je tuin gaan lopen, zullen de dazen vanzelf komen. Blijf je rustig in de schaduw op je terras zitten, dan hebben ze niet door dat je er bent. Mijn moeder in haar luie stoel had nooit last van dazen, mijn vader die het tuinwerk deed werd er altijd gek van. Nu snap ik waarom!

Het principe van de dazenval (vooral gebruikt bij paarden) is gebaseerd op het feit dat dazen naar warme en bewegende objecten gaan.

Of er een vergelijkbare verklaring is voor het wel of niet voorkomen van de eikenprocessierups zou ik niet weten. Het heeft wel te maken met de aanwezigheid van de vlindertjes die eitjes leggen. Misschien vogels of vleermuizen die de vlindertjes uit je tuin houden? Wees maar blij dat je ze niet hebt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Warmte, bewegen...dat geeft stof tot nadenken, als ik aan de noordkant van de tuin aan het maaien ben, zijn er wel meer dazen.
maar... als ik op een bewolkte dag van de weg (met een kudde dazen op mijn nek :-)) de oprit oploop, zijn ze ook binnen korte tijd verdwenen, ondanks dat ik dan het warmste bewegende object in de buurt ben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het blijft een goede vraag waarom ze dan ineens ophouden met jou te volgen. Heb ik zelf ook trouwens, maar dan gewoon onderweg ergens. Ene moment wordt je gek van die beesten, en ineens lijken ze verdwenen. Ik zal eens opletten wat er dan in de omgeving verandert. Andere ondergrond, meer wind, meer of minder zon. Bepaalde planten? Metalen objecten? Ik denk dat het toeval is dat het net jouw erfgrens is, maar wat de verklaring kan zijn weet ik dan ook even niet. Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Metalen objecten?? Je moet bij ons wel door een stalen hek om de oprit op te gaan, dit is tegelijkertijd een relatief koud object die makkelijk z'n warmte afgeeft in de grond en bij een beetje wind.
Dit verklaard ook misschien waarom ze op een ander metalen object (een auto b.v.) die warmte makkelijk vasthoud zo graag gaan zitten. Ook heb ik eens het verhaal gehoord dat de dazen meestal bij loofbomen voorkomen en een hekel aan dennensoorten hebben, of dat waar is weet ik niet, we hebben wel grove dennen en sparren in de tuin staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gok ook maar iets hoor. Met metalen opbjecten bedoel ik inderdaad een hek ofzo. Iets met buizen wat voor zo'n beestje wel een soort straling afgeeft, of juist blokkeert, maar geen 'zichtbaar' of 'voelbaar' oppervlak vormt. Misschien dat ze daardoor niet goed kunnen beoordelen wat het is en dan voor de zekerheid er maar niet langs gaan. Ik weet ook niet precies hoe dazen waarnemen, maar een combinatie van zien (vooral bewegende dingen) en warmte doet mij denken aan een soort zintuig dat straling waarneemt. Misschien zoals bij vleermuizen ofzo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken, jammer dat de vraag gesloten is want we zijn er nog steeds niet uit.

Andere antwoorden (2)

Dazen hebben geen specifieke vijanden. Ze worden gegeten door allerlei insectenetende dieren zoals vissen, vogels en spitsmuizen.
Aan het tijdelijke ongemak van dazen is niet zo veel te doen. Om te beginnen legt een vrouwtjesdaas honderden eitjes. De larven kunnen zich op allerlei plaatsen ontwikkelen, als het maar vochtig is. Daarbij leven de larven een verborgen bestaan. Pas wanneer de omstandigheden gunstig zijn gaan ze zich verpoppen. Dat kan op zomerse dagen leiden tot een lokale dazen-invasie, bijvoorbeeld in bossen of in de buurt van stallen, vennetjes en sloten.
Rustig in de schaduw blijven zitten is ook goed. Dan zweet je minder en trek je ze minder aan.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie, maar het verklaard niet waarom er op zo'n relatief korte afstand ineens geen dazen meer zijn, alsof er een muur is waar ze niet door kunnen.
Dazen / steekvliegen, zoeken heel graag de schaduw op.
Ze hebben een hele aan de zon.
Langs de weg loop je mogelijk onder de bomen of vlakbij de bomen.
Op je terras zit je natuur lijk in de zon.
Het heeft dus niets te maken met planten of vogels.
Maar met zon en schaduw.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je reactie, ik zal de situatie schetsen.
Ons huis en tuin liggen aan een noord-zuid georiënteerde weg, aan de oostzijde van de weg staan hoog opgesnoeide eiken, na de middag loop je hier vol in de zon, ook dan kan het hier wemelen van de Dazen, op de auto (in de zon) ziet het soms zwart van de Dazen.
Zowel bezoek als wijzelf en de auto komen van de weg uit de volle zon op ons terrein in de schaduw onder grote eikenbomen en andere aanplant.
Binnen enkele minuten zijn alle Dazen verdwenen van het bezoek, wijzelf en de auto.
Ongeacht of we wel of niet in de zon zitten (bovengenoemd terras ligt zeker niet natuurlijk in de zon maar juist onder een dikke eik) is er geen Daas te bekennen. Aan de noordkant van de tuin komen wel af en toe Dazen voor, ik tracht voor mijzelf een denkbeeldige kaart te maken hoe deze grens loopt, welke aanplant hier staat en wat er dan anders kan zijn,
hoe het kan dat bij de oprit deze grens juist zo scherp loopt. Er moet toch iets zijn waardoor de Dazen zich zo snel uit de voeten (vleugels) maken, daar proberen wij achter te komen. De wetenschap van vandaag kan de onwetenschap van morgen zijn, historie heeft dat al vaak genoeg bewezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja een vreemde situatie.
Er moet gewoon een logische verklaring voor zijn.
Probeer eerst uit te zoeken om welke soort het gaat.
Zijn het wek dazen?
Steken ze dus ook?
Mogelijk reageren ze op temperatuur.
Terras is warmer dan lang de weg ( bv)
Mogelijk heeft wel of geen wind invloed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Muggen zitten liever in de schaduw dan in de zon, maar dazen houden van warmte en zitten juist liever in de zon dan in de schaduw.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
was eens in Brabant op een camping in de zon, geen steekvliegen, maar zodra je het bos in liep werd je verrot gestoken, kwam je terug in de zon, waren ze weg.
Maar er zijn soorten dazen/ steekvliegen, over welke soort gaat het hier dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik heb kunnen ontdekken a.d.h. van allerlei websites, foto's, beschrijvingen etc. komt de gewone regendaas het meest in de buurt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja die komt het meeste voor, die hoor je niet vliegen.
Daar hadden we ooit onder de bomen erg veel last van , maar niet in de zon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan inderdaad per soort daas / steekvlieg verschillen of ze voorkeur voor zon of schaduw hebben. Maar misschien heeft het ook te maken met een verschil in temperatuur tussen de omgeving en het object waar ze op willen zitten. Als jouw lichaam in de zon net zo warm is als de lucht/omgeving, dan 'ziet' de daas jou misschien niet. In de schaduw ben je relatief warmer dan de omgeving dus dan heeft 'ie je zo gevonden. Is de buitentemperatuur in het geheel lager, dan ben je zelf in de schaduw ook koel genoeg, maar in de zon warmt je huid dan op ten opzichte van de omgeving en ben je juist daar het warmste punt. Zou dat kunnen verklaren waarom ze de ene keer in de zon en de andere keer in de schaduw zitten? Het is nog geen antwoord op de vraag waarom ze zoveel ontzag hebben voor de erfgrens van R60M. Daar ben ik toch wel benieuwd naar...