Hoe kan ik best een zwembad van 10 000 liter licht verwarmen? (laag buget)

Ik zou graag mijn zwembad enkele graden verwarmen. ik dacht om lange zwarte buizen op een zwart dak te leggen en zo het water te verwarmen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (4)

Van zelf iets maken heb ik geen verstand, maar wij hebben in de achtertuin een zwembad staan met daarin 25.000 liter en gebruiken daar een solar bol voor.
Die is te koop voor rond de 80,- en verwarmd je water maximaal 3 graden per dag.
Er komen geen kosten bij, want je sluit de solar bol aan op je pomp.
Hopelijk heb je hier toch nog iets aan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een zwart dak hebt is dat ideaal.
zwarte tuinslang werk al prima, hoeft niet eens perse zwart te zijn, bijvoorbeeld groen is ook prima.
Als het goedkoop moet zou ik marktplaats of een kofferverkoop de kleur laten bepalen.

Dan nog een goedkope pomp.
Dit is wel afhankelijk van hoe hoog dat dak is, misschien kan het wel met je huidige pomp, maar die kunnen meestal nauwelijks ophoog pompen. (gewoon even testen met een tuinslang)
Als je tuinslang neemt heb je een pomp nodig redelijk wat druk geeft, dit omdat tuinslang lang en dun is en daardoor wat weerstand heeft.
Heeft makkelijkste is een vijverpomp. (let op de opvoerhoogte, want meestal is die niet al te hoog, die in de bron wel)

10.000 liter is niet zo heel groot,
anders zou je eraan kunnen denken om een oude verdeler voor een vloerverwarming te gaan gebruiken en meerder circuits aan te leggen op dat dak.
Maar met 1 flink lange tuinslang en een redelijke pomp kom je een heel eind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Indien het zwembad een blauwe kleur heeft op de bodem, deze dan zwart maken.
Door de zwarte kleur, absorbeert het water meer zonlichtwarmte en wordt tussen de 4 en 5 graden warmer.
Geen pomp nodig, geen slangen en geen energiegebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zwarte bodem werkt goed, maar maak het wel zo dat het verwijderbaar is. Een zomerse week met elke dag zon en je zwarte zwembad wordt zo warm dat de algen je bad uit groeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Algen groeien ook in koud water.
In ieder zwembad waar de watersamenstelling niet goed is, kunnen algen ontstaan.
Wel zullen ze bij zonnig weer sneller groeien.
In onze zwemvijver die 1.5 m. diep is, komt de watertemperatuur, ook in een hele warme zomer nooit hoger dan 25 graden en dat heeft geen invloed op het ontstaan van algen.
Leg op zonnige dagen dat je het bad niet gebruikt zwart plastic op het water. Als het er in zakt, geen probleem. Koelt het 's avonds buiten af, leg dan bubbeltjesplastic op het water zodat je water op temperatuur blijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pas je zwart plastic toe, kies dan voor PE folie, dan zinkt niet.
PVC zinkt wel.