De Bamboe van onze achterbuur komt bij ons in de tuin, nu moeten wij de tuin nog aanleggen maar hier zijn wij niet blij mee. wat te doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Bij al dit soort zaken stel ik zelf goed overleg als belangrijkst uitgangspunt. Vriendelijk en netjes blijven praten ook al sta je juridisch iin je recht probeer je buur met goede argumenten duidelijk te maken hoe je er tegen aan kijkt.
Een tweede ding is hoe te voorkomen dat het weer gebeurd.
Daar zijn diverse methoden voor.
Snij de bamboe af tot vlak boven de grond (ca 5 centimeter) Wacht tot de stengels weer hele kleine blaadjes hebben. Spuit dan met speciaal spul de jonge loten in en de plant zal sterven (ook ondergronds)
Nu is bamboe een zeer hardnekkig gewas dus afhankelijk van de ernst zul je dit wellicht nog een keer op een andere plek dienen te herhalen.
Het aanbrengen vaqn worteldoek zal op lange termijn leiden tot terleurstellingen simpelweg omdat het zo`n hardnellig gewas is. Leg je een stngel plat op de grond, dan zal er nbij elke internode weer een worteltje aan de onderkant en een stengell aan de bovenkant groeien er er weer een nieuw plantje ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je kunt dat deel waar de bamboe jouw tuin ingroeit af kunnen steken en daar een golfplaat in de grond stoppen. Zo kunnen de wortels van de bamboe niet meer jouw kant op groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netjes vragen of je het deel wat in jouw kant mag weghalen? Dat is juridisch toch al zo, maar door het gewoon even te vragen voorkom je mogelijk ellende.
13 jaar geleden
altijd vriendelijk blijven.
vraag of ze een rubber-plaat(een plaat waardoor geen wortels kunnen) willen kopen(desnoods door 2 delen?) voor wortels tegen te houden, zeg er zoiets bij dat het hun helpt dat hun tuin niet vol met bamboe komt te staan, en de jouwe ook niet..

en anders vraag je vriendelijk of je hem bij mag knippen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet zomaar zonder overleg handelen .
wat in jou tuin komt mag je weghalen maar deel de buren dat wel eerst mee voordat je aan de slag gaat anders krijg je de rijdende rechter op je dak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kun je toch even overleggen met je buren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bamboe is een echte woekeraar, en kan zich meters verplaatsen in de grond.
Dus je bent mooi in de aap gelogeerd.
De oplossing voor dit probleem is hier al genoemd, door flinke hoge schotten in te graven in de grond, met de hoop dat plant niet meer gaat uitzaaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is in de handel een groeischerm, dat is een p.e. plaat op rol van 80 cm. hoog, graaf nu een geul van 80 cm. diep en plaats hierin het groeischerm en je probleem is opgelost, vindt je dat te veel werk, steek dan regelmatig de nieuwe scheuten bamboe uit de grond.
Er komen er heus geen 20 per week onder de schutting door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een geluk dat jullie de tuin nog moeten doen. Dan is hier en daar wat graven geen probleem. Het beteknt waarschijnlijk ook dat je er nog niet zo lang woont. Om niet meteen ruzie te creeren, moet je even overleggen.

Loop even bij je buren langs. Geef aan dat jullie de tuin willen opknappen, en geen grote fans van bamboe zijn. Neem de oplossing van een wortelscherm (bv een flexibele golfplaat) en stel aan hun voor dat je dat langs de schutting wilt plaatsen, en daarvoor de uitloper van de bamboe af wilt steken. Het kan zo zijn dat ze zelf ook uitlopers door de hele tuin hebben. In dat geval zou je kunnen voorstellen het samen te doen en een cirkel om de plant te plaatsen. Met 2 man is dat in een uurtje of 2 gedaan, en zij hebben geen problemen meer, en je bent zelf de plant ook kwijt.