kan ik mijn nieuwe grote blauwe hortensia nog redden?

we hebben een aangekochte grote blauwe hortensia verpot in een grote pot.bloemen werden daarna roze en droogde uit.we hebben dan een zuur voor blauwe hortensias toegevoegd en daarna ging het fout.bladeren hingen slap...iedere dag veel water gegeven en nu breken de bladeren af.ik heb nog maar alleen stengels met knopjes die nog moeten groeien.wat kan ik doen om deze plant te redden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
16.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, en je moet een half jaar vóór de bloei al spul geven om hem blauw te maken, als hij de bloemknoppen aan gaat maken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als ik de plant zo triestig in de pot zie staan denk ik dat ze toch dood gaat...jammer ..de kleine blaadjes vallen ook al af! ik denk dat ik ze helemaal ga afknippen en in volle grond ga zetten en volgend jaar zien we dan wel.

Antwoorden (2)

Er is totaal niets mis met je hortensia, hij was gewoon uitgebloeid.
Ook door toevoeging van een zuur, blijft je hortensia uitgebloeid.
Door veel water geven, rotten de wortelpuntjes en kan de plant, ondanks dat hij nat staat, toch geen vocht meer opnemen en stoot zijn blad af.
Gaat zelfs mogelijk dood.
Alleen een tijd lang bijna of geen water meer geven, kan hem mogelijk nog redden, doordat de plant nieuwe wortelpuntjes gaat vormen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.
Ik hoop dat hij het nog red!!!
Kan ik hem ook niet beetje snoeien zodat de jonge knoppen sterker kunnen worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle oude bloemen er af knippen, meer kan je niet doen en dan de grond laten drogen.
Ivana
9 jaar geleden
Vivianeke, je schrijft 'bedankt'. Daar hoort een plus-duimpje bij.
Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitgebloeid?? Nu al? De meeste hortensia's beginnen pas net met bloeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja in de tuin wel en dat is erg vroeg, maar de hortensia´s die je in het voorjaar in een pot koopt, zijn binnen in de kas gekweekt, die bloeien dus eigenlijk te vroeg en zijn ook eerder uitgebloeid.
Alles wat er dood uitziet direct wegknippen. Jonge, groene stengels die een beetje slap hangen kunnen wel weer aantrekken. Maar als ze echt zo droog zijn dat er in de groene stengels geen water en stevigheid meer zit, dan gaan die niets meer doen. Als de jonge groene stengels 1 keer te droog zijn geweest, gaan de cellen kapot. Daardoor kunnen ze vervolgens geen water meer opnemen en sterven ze af.
Misschien was de plant al te droog voor het verpotten, of na het verpotten, of door het toevoegen van het zuur zijn de wortels beschadigd en is de plant daardoor uitgedroogd.
De plant kan nog best te redden zijn, ik zou het altijd proberen. Voor dit jaar dan geen bloemen meer, maar volgend jaar weer een mooie grote struik. Snoei de hortensia flink terug, net boven een paar groeiknoppen als je die al weer ziet komen. Na een flinke snoei gaat een hortensia meestal hard groeien, dus je zult in 1 of 2 jaar weer een grote struik hebben.

En: nooit mest, zuur of kalk geven als de hortensia al bloeit. En ook nooit direct op de wortels. Meng het in het voorjaar een beetje - niet te veel, je hebt nu een kleine plant! - door de grond. Daarvoor kan het nodig zijn de plant eerst weer uit de pot te halen.

Rondom de nu kale plant kun je misschien een paar eenjarige bloeiers in de pot zetten? Dan heb je toch nog wat kleur in die bloempot.