Kalkbemesting voor of na de organische mest?

En met droog of nat weer, ik heb korrels

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
9.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.geertneven.be/onderhoud.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldige site, dankjewel.

Het beste antwoord

Ervóór.

Zo is het stappenplan wat ik altijd aanraad:
1. Verticuteren
2. Direct ernaa bijzaaien
3. Kalk strooien (kan direct na bijzaaien, want kalk kan geen kwaad)
4. Wanneer graszaad goed is opgekomen en geworteld heeft, dan pas bemesten
5. Regelmatig maaien.
6. (Najaar) weer kalk strooien
7. (Ná laatste maaibeurt) Cocopeat strooien voor bodemstructuur, en mos groeit er niet op

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit stappenplan is het helemaal, kort en overzichtelijk.
Dankjewel het moet zo lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel erg bedankt, ik ga alle stappen uitvoeren.

Andere antwoorden (4)

Nat weer is zo wie zo beter want dan worden de stoffen snel ingewassen in de grond. Ik zou eerst kalk doen en dan de organische stof die spoelt makkelijk door de kalk heen. Kalk lost wat langzamer op dan organisch, je kan het overigens ook gewoon mengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel tijd ertussen is het beste, 1 week of langer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 maand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het altijd allemaal tegelijk en elke maand een beetje. verleden jaar had ik totaal drie soorten mest die ik gewoon in verhouden van de verpakking door elkaar heb gemengd en door de hele tuin heb gestrooit en de planten en bomen doen het als een tierelier. Begin April begin ik altijd met mesten en eind September stop ik. Daarnaast maak ik altijd de eierschillen fijn en gooi die wanneer ik ze heb bij de druivenstruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verhouden = verhouding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeroen bedankt maar volgens mij moet er toch echt even tijd tussen de kalk en de mest zitten.
Psmans vindt dat ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij onzin ik heb een machtig mooie tuin en alles groeit perfect. Ik heb hier ieder jaar prachtige oogsten en planten en bomen die heel moeilijk zijn te houden in Nederland oals o.a. Vijgen, Olijven, geimporterde druiven struiken etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook wel maar het is beter voor de kalk om die apart te doen denk ik want dan werkt geloof ik de kalk wat langer.
Ik ben wel jaloers op jou tuin die van mij is nog in aanleg en heeft last van zure grond doordat er rondom eikebomen staan, ben dus wel benieuwd wat hier allemaal aanslaat.
De rodhodendrons zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de kalk maakt dat niks uit dat is een mineraal. En je grond kan je gewoon vermengen met andere type grond zodat je de bodem aanpast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beetje grond erbij, zal niet lukken mijn tuin is meer dan 2400 vierkante meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je voordelig machinetjes voor in de verhuur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat snap ik die machientjes, maar hoe of waar komt die grond dan vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een monster en laat het controlleren, kijk wat je wilt aan planten en deel het in na de grond aangepast te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dat monster hoeft niet, de grond is zuur na 10 jaar verwaarlozing en rondom eikebomen.
Ik heb al heel veel aangeplant en heel veel Hortensia's b.v. in alle kleuren van wit, donkerroze enz. worden allemaal blauwbloemig.
Dus als ik de hele tuin zou willen doen heb ik vrachtwagens met grond nodig en dat zal wel duur zijn.
De grond zelf is ook één en al armoede, puur zandgrond.
Kalkbemesting kan je nu goed uitvoeren, organische mest moet een themperatuur hebben van liefst een graad of 15, ondanks het te verwachtte zachte weer deze week wordt het daarna weer kouder, te koud voor organische mest.
Je zou nu kunnen kiezen voor kalkamonsalpeter.
dat is een stikstof en kalkmeststof tegelijk!
Die werkt ook bij lage themperaturen.
Wel heel goed verdelen anders krijg je brandplekken in je gazon.
Hierna strooi je in begin mei een goede organische mest (geen koemest), een mest waar kippenmest en bloed en beendermeel in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kalk moet niet in contact komen met organische mest (het bind zich met de amoniak in de mest dus verlies van de zuurbinding van de kalk en de stikstof in de mest). Daarom eerst mest onderspitten en de kalk over de droge gespitte grond dan kan het door de grond verwerkt worden (kalk lost slecht op in water).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou in mijn geval toch eerst maar de kalk, dan wacht ik een week of 4 en doe dan de mest want onderspitten in een beplante tuin, er staan wel 1000 stekken, bodembedekkers en struiken, 2 jaar werk en sinds vorig jaar zit al het gras erin dus echt spitten is geen optie, wel bedankt voor je reactie.
Eerst kalk daarna organiche mest. Kijk maar eens naar de akkers en weide's van de boeren die zijn al vanaf begin Maart
bezig met kalkbemesting, waarna over een maand de organiche mest volgd.