Kan een ligusterheg(je) in deze bloembak overleven (zie foto)?

De bloembak is x-meter lang (in een hoek), 1 meter hoog, en ca. 30 cm breed. Ik wil het gebruiken om de afscheiding wat hoger op te trekken. Maar het hegje heb ik geerfd van mijn moeder, dus ik wil absoluut niet dat de struikjes doodgaan. Zou dat kunnen in deze bloembak? De schuttingplanken zijn er inmiddels al af.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het oorspronkelijke hegje wat erin moet is nog geen 50 cm hoog, en is altijd goed bijgehouden/geknipt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Het beste antwoord

Als je nog een jaartje kunt wachten om de heg te verplanten, kun je hem beter even rondom al vast lossteken, maar wel gewoon laten staan, dit doe je eigenlijk in de herfs, en dan kun je hem in het voorjaar er zo uit pakken, zonder dat ie erstigge wortelschade oploopt.
En plant ze dan meteen in je bloembak, en zeker de eerste 2 tot 3 weken goed water geven.

Als dit niet tot de mogelijkheid behoort, probeer ze dan ruim rondom los te steken, want als je te dicht bij de stam steekt, kun je wel eens een hoofdwortel raken, en dan kan die dood gaan.
En zo veel mogelijk grond mee zien te krijgen.
Ligusters hebben breed uitlopende wortels, vooral de haarwortels, zoveel mogelijk intact proberen te houden.
Geef geen mest aan planten met beschadigde wortels, dan kunnen ze verbranden, geef gewoon goed water de eerste 3 weken, en voeg dan wat ligustergrond toe rondom de plant boven op de grond, en daar bovenop wat paardenmest, dan kan het gelijdelijk in de bodem trekken, en kunnen de wortels er aan wennen.
Paardenmest is het minst agresief voor beschadigde wortels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de schuttingplanken eraf zijn en de haag krijgt rondom licht dan heeft de heg een prima overlevingskans. Ik hoop voor je dat de heg nog niet zo groot is want je moet hem overplanten natuurlijk. Probeer bij het uitspitten zoveel mogelijk de wortels te sparen en neem de oorspronkelijke grond mee om in te planten, Goed bemesten, er is speciale ligustermest maar als je naar de samenstelling kijkt is hetzelfde ook wel te koop als universele meststof. Vooral in het begin veel water geven (elke dag) om de haarwortels de gelegenheid te geven zich opnieuw te vormen.
Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hij kan daar makkelijk in overleven mits je de ligusterplanten goed en zorgvuldig verwijderd, en zo min mogelijk de wortels beschadigd. Wacht niet te lang met
planten! Geef de plant en de wortels de ruimte bij het verplanten.Geef de planten het eerste jaar op tijd water, dit
zeker in een bak en bij droogte. Dan zal de liguster zich goed
aanpassen aan zijn nieuwe leefomgeving en uitstekend
gedijen in die bloembak.