Hoe kan een kikker overwinteren in een vijver. Hij heeft toch geen kieuwen om zuurstof binnen te krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
8.1K

Het beste antwoord

In diepere vijvers (minimaal 80 cm) kunnen kikkers goed overwinteren omdat water nooit kouder dan 0 graden wordt. Maar als er een laagje ijs op ligt, kan er een probleem ontstaan door zuurstofgebrek. Door de ijslaag kunnen rottingsgassen niet uit het water ontsnappen en kan er geen nieuwe zuurstof meer worden opgenomen van het wateroppervlak.
Zorg er daarom voor dat er voor aanvang van de winter niet te veel slib en dood blad op de bodem van de vijver ligt.
Span eventueel in de herfst een net over de vijver om te voorkomen dat er blad van buiten in waait.
Sluit een beluchtingspompje aan. Dat zorgt ervoor dat het water in beweging blijft, waardoor de vijver niet zo gemakkelijk helemaal dichtvriest. (Het uitstroomsteentje mag niet dieper dan 30-40 cm onder het wateroppervlak hangen anders wordt het onderste warmere water vermengd met de koudere bovenlaag.)
Plaats een flinke bos rietstengels of stro in de vijver of een ijsvrijhouder van piepschuim waarmee je een wak in de vijver kunt openhouden.
Verwijder een laag sneeuw op de bevroren vijver zo snel mogelijk. Hoe meer licht er nog in de vijver doordringt, des te beter.
Is het oppervlak van de vijver toch dichtgevroren dan kunt u het ijs wegsmelten met behulp van een ketel kokend water. Die zet je op het ijs waardoor dat geleidelijk smelt. Haal daarna een laag water uit de vijver, zodat er een luchtlaagje ontstaat tussen het water en de ijslaag. De ijslaag zal dan minder snel aandikken en het zorgt er ook voor dat gassen uit het water kunnen ontsnappen.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een volkomen fout idee, dat rietstengels lucht kunnen doorlaten.
Rietstengels zijn geen holle rietjes!!
Bos stro in het water gaat rotten, dus nog meer giftig moerasgas!!
Een ijsvrij houder, werkt niet meer als het meer dan 5 graden vriest en juist dan heb je het nodig, is dus waardeloos!! Dit soort verkeerde informatie, blijft men van elkaar overnemen en gaat een eigen leven leiden.
Maar het blijft volkomen onzin!! Rest van de inf. is prima.

Andere antwoorden (1)

Bijna alle groene kikkers en een deel van de bruine kikkers, overwinteren onder water.
Kikkers zijn in staat om via hun huid zuurstof uit het water op te nemen.
Daarom moet wel de water kwaliteit goed zijn, met voldoende zuurstof er in.
Vaak zit in vijvers in de winter moerasgas en dat is giftig.
Rottings bacteriën veroorzaken dit gas en onttrekken ook nog de zuurstof uit het water.
Hierdoor gaan vaak kikkers dood in een vijver.
men zegt dan "ze zijn dood gevroren", maar eigenlijk zijn ze dus gestikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Inderdaad, via de huid, +
Ivana
9 jaar geleden
Plus dus.
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amfibien hebben sowieso al niet zoveel zuurstof nodig, en in de winter staan ze op een laag pitje, dus dan is de huidademhaling onder normale omstandigheden voldoende.
Rieneke1
9 jaar geleden
Iemand is vergeten te plussen :)